Vi kommer att göra en utbyggnad på 28 m2. utbyggnaden är en ordinär byggnad, dock med en hel del fönster (210 cm höga)då min fru ville ha endast en inglasad altan och jag ville kunna använda utrymmet året runt, utan att behöva värma upp extra eller ha dörrar mellan husets vardagsrum och utbyggnaden.

Där vi ska ta upp ett hål i husets sädervägg sitter det idag ett rejält stort element. Detta måste vi plocka bort då ett av två fönster ska tas bort. tanken har alltid varit att flytta detta jätte-element till utbyggnaden, och sätta ett mindre under det fönster som blir kvar i befintligt tv-rum. Sen får väl röris dra nya värmeslingor från det gamal elementets koppling, under bjälklaget till där vi ska ha elementet i utbyggnaden.

Men, jag hade en granne på besök, och när vi pratade allmänt om detta råkade jag nämna att vi även har planer på att dra in vattenburen golvvärme i hela huset, och montera bort radiatorerna. Då tyckte denne, att vi skulle börja med att sätta vattenburen golvvärme i uterummet, dels för att det är dumt att öppna upp golvet igen och att ta bort radiatorn, och dels för att det kan bli mer behagligt på vintern då det kan bli kallras vid glaspartierna som inte har element under sig.

Frågan är... hur mycket dyrare blir det att lägga vattenburen golvvärme i utbyggnaden direkt? Är det en bra idé? Jag tänker att det som tillkommer är:

- Spånskivor med frästa spår för vattenrören samt någon sorts värmereflekterande yta för att värmen inte ska leta sig ner i golvbjälklaget. (vi ska ju ändå köpa golvspån till utbyggnaden...)
- Ett kopplingsskåp för shunt samt någon som kopplar in grejorna
- Lägga värmeslang i golvspånen
- El-dragning till kopplingsskåp shunt samt till en rumsgivare (fixar min elektrikerkompis för billig peng)

Jag själv tänker att det inte botrde bli jättestor skillnad mot att montera upp en radiator i utbyggnaden? Några tusenlappar extra i material för ett skåp och shunt samt golvslang, och sen några timmars jobb för röris att lägga slang och koppla in?

Huset är en Smålandsvillan från 2005 med välisolerat golvbjälklag. Jag räknar inte med något speciellt läckage av värme till grunden.

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.