Hej, håller på att renovera huset vårat och har nästa år tänkt bygga ut huset ca 50-60kvm , Första planen var simpelt gjuta platta och förlänga exakta hus bredden. Men då hitta jag en bild med en planlösning som jag föll för direkt. Men hur mycke extra kostnad blir det om man gräver ner till befintliga källaren och gjuter en platta jäms med den. Bygger med block antar jag + dränering runt om och kapitilärbrytande tjosanhejsan under.

- Om man bara gjuter platta direkt på mark behövs det mer isolering än om jag gjuter platta i källar nivå känns ju som att det knappt skulle behövas nå isolering då. Och i mina beräkningar så var isolering den dyraste delen om man ska gjuta platta.

-Fuktighet , kommer bli stor och luftigt rum som sagt run 50 kvm och ca 5-6m från golv till nock, löper det lika stor risk att bli fuktskador i det rummet?


Ungefär så här är det jag hade tänkt mig: http://husligheter.elle.se/files/2011/06/eugeni-pons-520x357.jpg
 
Jag gör samma sak :)
Jag lade 10cm frigolit under plattan. Kommer ha ouppvärmd verkstad där, så jag vill inte ha för kallt golv. Räknar med att det håller sig över 10 grader...


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?ex3nel
 
Vissa saker är lätta att fixa i efterhand tex ett dåligt tapetval etc.
Däremot obefinlig isolering under platta betydligt svårare. Det som ska bli vedförråd eller ouppvärmd verkstad idag, kanske kan bli fin fin barnkammare eller vardagsrum om 10år.
Mina 5cent..
 
Tror knappast mitt vedförråd blir inrett med enda ingång genom ett sotigt pannrum.
 
Sotigt pannrum idag kanske är en fin tvättstuga om några år. Hus har en tendens att ändras flertalet gånger under årtiondena.
 
När pannrummet är 2 år gammalt? Låter inte troligt. Och om det blir ny ägare så är det deras problem inte mitt. Sen om det ska va tvättstuga måste man sänka trekammarbrunnen eftersom inte avloppet ligger så lågt.
 
Isoleringen under golvet gör att marken inte blir uppvärmd, med lägre fuktvandring som följd. Isolera alltid under källar golv/ platta på mark. Det är billigt att göra det när ni ändå bygger, det räcker med 100mm för att förebygga fuktproblemen.
 
Varför snåla med att inte isolera när man bygger till? Är ju inte så många kronor i det stora hela. Tänk även på fukten..
 
huggan skrev:
När pannrummet är 2 år gammalt? Låter inte troligt. Och om det blir ny ägare så är det deras problem inte mitt. Sen om det ska va tvättstuga måste man sänka trekammarbrunnen eftersom inte avloppet ligger så lågt.
Pannrummet kommer inte att vara 2 år gammalt för alltid. Och trekammarbrunnen kommer förmodligen att behövas bytas innan huset rivs.
 
Ändrar fortfarande inte på faktum att resten av källaren är oisolerad och har varit det i över 50 år utan problem. Och ska jag isolera under måste dränering sänkas och då kan det inte rinna ut i diket som det gör idag. Så det är väldigt många saker det drar med sig om man ska isolera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.