jag bor i ett gammalt hus som står på en grusås som jag tänkte bygga ut, för att få plats med groventre, tvättstuga, badrum, ackumulatortank, elcentral samt avhärdning och dylika vattengrejer. Men kom på det, varför inte gräva en källare där jag kan proppa ner acktank och vattenprylarna så slipper jag göra en så stor utbyggnad, utan kan då proppa ner de fula sakerna i en källare. Sen kanske man kan bygga ett chakt under tex yttertrappan, där man kan hissa ner och upp tex en acktank om den skulle pajja eller dylikt.

Problemet är ju då att det befintliga huset inte har någon källare utan har en torpargrund. Vad tror ni, är det en smart idé som låter sig genomföras på ett vettigt sätt, eller är det mest idioti.

Anledningen till att bygga en källare är att jag inte kan göra utbyggnaden för stor då det skulle bli fult och inklämt.
 
Att bygga/gjuta en källare är naturligtvis inte helt lätt men går att göra, frågan är vad kostnaden blir, vet inte om det är ekonomiskt försvarbart jämfört med en utbyggnad av bottenvåningen. Tänk på att en trappa ner till källaren skall planeras in någonstans och istället för schakt hade jag haft en trappa utomhus också för att slippa gå genom huset om man skall hämta något i källaren. Yttertrappan underlättar även när du skall ha ner alla grejor till de rum som du planerar. Skillnaden i pris mellan schakt och yttertrappa blir troligtvis inte särskilt stor.
 
Så här gjorde jag....

P9140002.jpg
 
  • Gilla
ftj
  • Laddar…
Octavianus skrev:
Problemet är ju då att det befintliga huset inte har någon källare utan har en torpargrund. Vad tror ni, är det en smart idé som låter sig genomföras på ett vettigt sätt, eller är det mest idioti.

Anledningen till att bygga en källare är att jag inte kan göra utbyggnaden för stor då det skulle bli fult och inklämt.
Gränskostnaden mellan torpargrund och kallkällare är ganska liten, särskilt som du har en lättgrävd tomt. Det är också mycket klokt att - som du - bygga på höjden för att spara tomt och tänka på trädgård och hus som en helhet.
 
ImageUploadedByTapatalk1348466896.372083.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByTapatalk1348466934.277140.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här gjorde vi
 
  • Gilla
ftj
  • Laddar…
Tack för bra svar och lite bilder, gör mig säkrare på att en källare är en bra idé. Tänkte mig en enkel spiraltrappa invändigt så man kan kolla på pryttlarna under vintern utan att klä på mig. Men en utvändig trappa istället för schakt kanske är en bra idé.

Hur blir det med källarväggen som är mot huset, blir det någon speciell konstruktion där tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.