Hej, jag har läst flera trådar där man har gjort en utbyggnad med källare, för att undvika sprickor i området runt skarven har den gamla delen inte förankrats med den nya. Istället sätter man en elastisk fog.
Jag tänkte göra på samma sätt men det ska byggas ett badrum på våningen ovanför den nya källaren som sträcker sig över den skarven. Eftersom jag vill flyttspackla och sätta klinkers är jag fundersam till den elastiska fogen och det skarvade bjälklaget, jag räknar med problem vid en eventuell sättning av utbyggnaden.

Min nya plan är att göra om bjälklaget i det nya badrummet så det vilar på utbyggnadens yttermur och en vägg i källaren längre in i det befintliga huset. Då får jag alltså inga skarvar i bjälklaget i badrummet. Är det någon som tycker det låter som en bra eller dålig idé? Jag inser dock att då sättningen eventuellt uppstår kan jag istället få problem där golvet möter väggen, var tror ni?

Tacksam för några kloka åsikter :)
 
W
Hej! Förutsatt att det görs ett riktigt grundarbete så borde sättningsskador inte vara något problem.Att det spricker mellan ny och gammal betong beror främst på att betong krymper under mycket lång tid även efter den har bränt (torkat). Men du skulle vad jag förstår bygga badrum på våningen ovanför så det skall inte bli något problen med det. Men det förutsatt att grundarbetet göres på rätt sätt efter rådande förhållande på plats.
 
Tack för svaret.
Så med andra ord kan jag skarva träbjälklaget vid den gamla yttermuren och lägga det på den nya utbyggnadens yttermur. Jag räknar med att källarväggarna blir murade, ej gjutna, Däremot är självklart plattan gjuten.
Men om hela utbyggnaden sjunker något trots allt, riskerar jag inte att flytspackling etc spricker precis över skarven?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.