Hej,

Flyttar snart in i ett parhus och tanken är att bygga ut ca 20kvm på övervåningen, det är flera hus i området som gjort samma typ av utbyggnad. Behöver jag ändå ansöka om bygglov?

Vad kan man tänka sig att kvm priset blir? väldigt grovt
Helst vill jag nog göra så mycket det går själv men jag vet inte om jag klarar av alla moment.

Det är utbyggnaden ska vara finns redan betongplatta på plats då hallen/klädkammare är på plats på nedervåningen.
Skicka med en bild på före o efter, dock får ni ursäkta mina paint färdigheter :)

Svårt o rita i paint o "ritningarna" är inte direkt proportionella ;) men ni fattar nog vad ska göras
http://forumbilder.se/F9Q12/capture
http://forumbilder.se/F9Q12/capture2

tack

/R
 
Bygglov behövs, förmodligen grannhörande också. Hur ska ytan inredas? Stor prisskillnad beroende på vad som ska dit. Kolla om någon av grannarna har ritningar & budget att dela med sig av.
 
OK! och grannhörande betyder att jag frågar närmsta grannarna om det är OK? Allt kring bygglov är nytt för mig, vad bestämmer vilka grannar jag ska fråga? och om dom säger nej så blir det inget?

Det ska bli ett sovrum och antagligen ett litet kontor + ev en liten balkong så att sovrummet kan ha dubbeldörrar ut mot balkongen, inget avancerat.

Bra tips, det ska jag göra.
 
det är kommunen som sköter grannhörande. Men kan vara bra att veta att det blir för det kan i värsta fall bli ett problem. Grannarna har inte rätt att bestämma, det gör de som beslutar om bygglov men deras ev invändningar kan om de har stöd för det tas i beaktande. Men om det som du säger är flera som gjort denna typ av tillbyggnad så borde det gå igenom om det inte är något speciellt med just ditt hus.
 
I normalfallet görs grannhörande om byggnaden avviker från detaljplanen för området. Börja med att kolla vad som står i detaljplanen. Om du helt säkert håller dig inom vad detaljplanen medger så kommer du också helt säkert (i stort sett i alla fall) få bygglov. Däremot har grannarna förstås alltid rätt att överklaga, men de kommer inte få rätt.

Dock är det inte alltid helt uppenbart om man ligger inom detaljplanen, det kan finnas utrymme för olika tolkningar av planen. I sådana fall blir det förmodligen också aktuellt med grannhörande.
 
OK tack för klargörandet!
Det är ett 20-tal liknande hus och det måste vara mer än hälften som gjort samma utbyggnad så jag antar att det är OK.

Ang detaljplanen hur får jag fram det? Kommunens hemsida?
Ni får ursäkta min okunskap, jag har inte ägt hus tidigare :)
 
Logga in på Min fastighet på Lantmäteriet (med t ex Bank-ID). Där brukar detaljplanen finnas. Annars får du kontakta kommunen och be dem skicka den. Möjligt att vissa kommuner har planerna på hemsidan. Vår har det inte, såvida den inte är upprättad nyligen.
 
Ok tack för info!
 
väcker min gamla tråd då det börjar bli dags o fundera på utbyggnaden på allvar..

hur vet jag om jag håller min inom detaljplanen?

utbyggnaden sker på övervåningen, alltså ovanpå ett befintligt rum på nedervången. Det kommer alltså inte att ändras något av husets storlek på mark.

Kan man gissa något om hur mycket man ska räkna med i kostnad/kvm? Betongplatta finns ju redan sedan tidigare och jag tänker att en firma får riva gamla väggen, smälla upp ramen medan jag lägger tak, spikar panel samt bygger upp rummen invändigt.
En av grannarna betalade ca 400k inkl allt som jag förstod det
 
Börja med att hämta ut detaljplanen för ditt område, de flesta kommuner har planerna på sin hemsida.
 
20k kr/m2 brukar vara en grov tumregel när man bygger ett helt hus inklusive kök och badrum. Om det bara handlar om att bygga ut övervåningen och det inte är badrum inblandat bör det kunna bli billigare. Å andra sidan blir kvadratmeterpriset något högre om det är en liten tillbyggnad, och kostnader kan tillkomma om det är byggtekniskt komplicerat att bygga ovanpå den befintliga byggnaden. Sen betalar du förmodligen extra om det är i Stockholm jämfört med resten av landet. Så 400k är kanske inte orimligt om du lägger ut hela jobbet.
 
Tack, jag ska försöka få in bygglovet under sommarsemestern
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.