Jag planerar en utbyggnad på ca 70 kvm. Utbyggnaden blir en förlängning av huset i enplan.

Bygget kommer bli delad entrepenad samt en hel del eget arbete.

Tänkte köpa in en stomresning men är osäker på vad som bör ingå i stomresningen. Det minsta som ska ingå är ett golvbjälklag (krypgrund under), reglade väggar, takstolar med råspont och papp.

Om jag vill köpa in ett sådant arbete ska jag vända mig till enskilda snickare? I så fall brukar snickarna stå för virket och fakturera mig material?

Hitintills har jag bara pratat med olika husleverantörer, de flesta är inte intresserade utan vill bara sälja kataloghus. Några husleverantörer är intresserade men då vill de sälja färdiga väggmoduler som innehåller allt ifrån ytterpanel till installationsskikt, dvs färdiga väggar.

Jag är hyffsat händig själv och planerar att lägga mycket egentid på bygget. Sätta på ytterpanel och isolera kan jag lika gärna göra själv. Samtidigt funderar jag på vad som blir mest kostnadseffektivt. Köper jag färdiga väggar antar jag att jag går miste om eventuella besparingar jag kan göra om jag köper fönster och dörrar sepparat. Hustillverkarna säljer ju mig sina fönster och dörrar de normalt använder.

Om någon har erfarenheter av liknande projekt att dela med sig av hade jag varit tacksam.
 
En logisk gräns är golvbjälkar med blindbotten, regelstomme med utvändig vindtätning, takstolar, råspont, underlagspapp och takavvattning. Då har du ett hyggligt klimatsäkrat embryo till ett hus. Det stora problemet är hur du styr snickarna. Du behöver någon enkel form av handlingar, dvs ritningar och beskrivningar, t.ex. av virkesdimensioner och -kvaliréer. Har du det tror jag att det är både billigast och bäst att snickarna lämnar anbud med material. Man ska undvika att använda snickarna som konsulter annat än undantagsvis. Alla stora problem bör vara lösta i förväg. Ta hjälp i de frågor som du inte själv behärskar.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.