Vi funderar på att bygga ut vårt kök med runt 15 m2 (måste dock vara källare under, vi bor i ett hus byggt på 20-talet med källare under huset och vad jag förstår så måste man ha samma typ av grund om man bygger ut). Är det någon som vet på ett ungefär vad det kan tänkas kosta? På taket på utbyggnaden hade vi tänkt oss en terrass men det är inget måste.
 
Varför skulle man behöva samma sorts grund?
 
Enoksson skrev:
Varför skulle man behöva samma sorts grund?
Behövs det inte så är det väldigt bra! Jag har dock hört att man bör ha samma typ av grund för att det annars kan bli sättningsskador.
 
Mig ska du inte lita på, blev mest nyfiken på vilka grunder man måste (som ett krav tolkade jag dit första inlägg). Känns ju oerhört onödigt och extra kostsamt om ni inte har användning utav mer källarutrymmen. Hoppas det finns någon på forumet som kan hjälpa dig.
 
behöver inte alls vara samma typ av grund. men du får nog komma med byggnadskontoret om vad som gäller.
sen för övrigt är det nästintill helt omöjligt och säga vad en sådan tillbyggnad skulle kosta... man kan få det för 20k om man gör det själv och snålar. men det kan också kosta 200k
 
bränski skrev:
behöver inte alls vara samma typ av grund. men du får nog komma med byggnadskontoret om vad som gäller.
sen för övrigt är det nästintill helt omöjligt och säga vad en sådan tillbyggnad skulle kosta... man kan få det för 20k om man gör det själv och snålar. men det kan också kosta 200k
Vi skall inte göra något själva men 200kSEK var klart "bättre" än vad jag trodde fast då är det väl i så fall utan källare?
 
Ville inte förstöra jul stämningen, men tror nog att det snarare rör sig om 10 kkr per m2 så mer åt 300 kkr hållet...

Sen är det alltid en bra idé att ta in offerter från olika firmor, kan variera mycket. + Att lägga på 10-15% på eventuell budget för oförutsedda utgifter, blir, erfarenhetsmässigt, alltid dyrare än man tror.

Lycka till !

//Jante
 
Jante skrev:
...men tror nog att det snarare rör sig om 10 kkr per m2 så mer åt 300 kkr hållet...
Ehhh...

10 kkr x 15 kvm landar något under 200 kkr...


/Vojma
 
vojma skrev:
Ehhh...

10 kkr x 15 kvm landar något under 200 kkr...


/Vojma
Men nu var det ju källare till det också...
 
Jante skrev:
Ville inte förstöra jul stämningen, men tror nog att det snarare rör sig om 10 kkr per m2 så mer åt 300 kkr hållet...

Sen är det alltid en bra idé att ta in offerter från olika firmor, kan variera mycket. + Att lägga på 10-15% på eventuell budget för oförutsedda utgifter, blir, erfarenhetsmässigt, alltid dyrare än man tror.

Lycka till !

//Jante
Är detta inklusive källare?

Vi skall be ett köksföretag att göra ett förslag om man utgår från det nuvarande köket men det ser ut att bli alltför litet för att vi skall få plats med det vi vill så om de inte kommer på något väldigt bra så kommer vi att behöva bygga ut.
 
Det är inte alls ovanligt att göra utbyggnad utan källare och det blir ju bra mycket billigare också. Se bara till att dräneringen är okej först, den är jobbigare att göra om när utbyggnaden är klar.
 
Jag vet på rak arm två hus inom 200 meter från mitt köksbord som är utbyggda "ett skepp" utan källare.
Dessutom har bägge nyss blivit sålda utan konstigheter på besiktningarna.

Iofs på en av Sveriges bästa sandhedar, men ändå...
 
Det går inte att byta ut utvändig isolering av källaren i efterhand på den sida som utbyggnaden görs, så det är inget jag skulle rekommendera.
 
injonil skrev:
Det går inte att byta ut utvändig isolering av källaren i efterhand på den sida som utbyggnaden görs, så det är inget jag skulle rekommendera.
Jag förstår inte hur du menar, kan du förklara så är du snäll.:)

Varför skulle man vilja det? Eller varför skulle man måste göra det?
 
En modern källare har isolering utvändigt och den håller inte för evigt utan behöver bytas ut kanske var 20-30:e år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.