Jag har ett fritidshus med VA-system från 2003, egen borrad brunn och 3-kammarbrunn med infiltration. I källaren på stugan står en hyrdofor, glasfibertank, tror den är på ca 150L.

Jag skall bygga en tämligen stor gäststuga för året runt bruk, med eget badrum och kök, och ansluta till mitt befintliga VA-system. Dvs gräva ner avlopp och kallvatten och ansluta till den befintliga stugan, i gäststugan kommer jag ha en ny liten varmvattenberedare. Gäststugan kommer ligga lite högre än den befintliga stugan (ca 2 meter), så det blir inga svårigheter att få till ett bra fall, dock ligger den en liten bit bort, ca 50 meter. Jag tänkte göra allt utom eldragningen själv, och har lite frågor om VA:

1) Kommer trycket i min befintliga hydrofor räcka för att trycka iväg vattnet till gäststugan? Det är ju inte så högt men rätt så långt. Måste jag köpa en ny och kraftigare hydrofor som ersätter den gamla? Eller komplettera med en ny liten hydrofor till gäststugan? Vilken diameter bör jag ha på vattenledningen för att inte tappa för mycket tryck? 15mm är sannolikt för lite, räcker det med 22mm?

2) Dimension på avloppet - räcker det med 110 mm eller skall jag satsa på 160?

3) Vilket djup bör jag gräva ner rören på? Stugan ligger i norra Skåne, så det blir inte särskilt kallt. Det är gott om stora stenar på tomten, att gräva djupt blir med andra ord ett stort projekt. Räcker det med minimidjup på 50 cm, eller kommer det frysa på vintern?

4) Hur gör ni andra för att få rätt fall på avloppet? Gör ni på "fri hand", eller bör jag hyra/köpa någon slags avvägningsinstrument, laser eller liknande?

Tack på förhand.
 
1) Med 2 meters höjdskillnad så kommer du få 0.2 Bars lägre tryck på vattnet än vad du har i kranarna i huset, ingen större skillnad.
Iom att du bara kommer dra kallvatten till gäststugan så skadar det inte så mycket att ha en grov vattenledning, hur grov får dock någon annan hjälpa dig med.

2) Är det inte som så att man ska ha 160 till toaletter?

Lycka till.

Edit : Jag blev fundersam, det kanske är 110 som är standard från toaltetter?
 
Redigerat:
Det räcker med 110 som avlopp, kan bli problem med 160 då det troligen inte spolas så mycket.

Grunt lagt rör kan kompenseras med att isolera BARA OVANPÅ röret men 1,2 m brett.

Fallet duger gott att avväga med långpass.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.