Vårt hus, som kommer vara på 180m2, är påväg, så det finns inte än... Inflyttning i juni -10.
I huset kommer en Nibe 360P stå för värme och varmvatten (originalutförandet).
I huset kommer ett stort badkar finnas som kräver mycket varmvatten (ca 350l toppfyllt).
På tomten så finns 7 stora träd som ska bort och förhoppningsvis bli till ved.

Veden vill jag använda till att värma hus och vatten genom en vattenmantlad kamin på totalt 12kW (10kW till vatten).
För att ta tillvara på vattenvärmen från kaminen så behöver jag en ackumulatortank. Storleken, har jag fått för mig, bör ligga på 750l. Tanken kommer givetvis dockas med 360:n och det vore ju trevligt om ack-tanken kunde förse 360:n med så varmt vatten som möjligt.

Problemet för mig är att ack-tanken inte får plats inomhus (får bara plats med 300l inomhus), utan måste stå i garaget som ligger 5m bort. Detta innebär att någon form av kulvert behövs. För att kunna servera 360:n med varmvatten, istället för kallvatten, så gissar jag på att en 4-rörs kulvert behövs.

Jag vill också kunna montera in andra energikällor i framtiden (pellets, sol, luft/vatten-pump, ...).

- Är storleken på ack-tanken korrekt, eller är 750l för stort/litet?
- Hur ska jag koppla in den vattenmantlade kaminen? Ska den kopplas in "direkt" mot ack-tanken (via kulverten), eller ska den värma upp 360:n som sen överför värmen till ack-tanken?
- Vilken dimension ska kulverten ha? Ska det vara 1x4-rörs kulvert, eller 2x2? Pex eller metall, och i så fall vilken metall?

Ja, massor med frågor är det... Jag hoppas någon orkar ta sig tid för jag är tacksam för all hjälp jag kan få!
 
Låter krångligt vid första anblick. Kulvertrör och tankar, ventiler och pumpar till höger och vänster.

Du kanske ska satsa på en extra elektrisk varmvattenberedare som du kopplar till din värmepump? Då får du större varmvattenvolym som till största delen värms av värmepumpen.
Enkelt och rent.
 
Ja, jag förstår vad du säger... och jag håller med till viss del.
Men ett av syftena till detta är att slippa använda elpatronen så mycket som möjligt och istället elda veden. Det är ju en mysfaktor att väga in där också. Att installera en elpanna känns som att gå åt rakt motsatt håll, även om det är enkelt.

Jag tror jag kommer göra som så att jag monterar in en 300-liters tank i tvättstugan (det är vad som får plats där) och om det behövs större vattenvolym eller om jag installerar fler energikällor så får det kanske bli en slavtank i garaget.
 
Du har ju redan bestämt dig så jag kommer inte att lägga tid på att förklara att det blir ett dyrt sätt att destruera 7 träd på :)
 
Göra allt det där för att utnyttja 7st träd? Vad gör du när den veden är slut?

Skaffa en vanlig kamin för mysfaktorn och glöm resten!
 
Ok, jag förstår vad ni menar.

Men vad skulle ni göra i mitt ställe om ni vill 1) minimera, eller sluta, använda el som direkt värmekälla (el-patron)? 2) Få en braskamin för mysfaktorn och 3) vara kompatibel med andra värmekällor?

Gå direkt på stora tankar och elda pellets och ev. ta in solvärme?
Skita i allt vad biobränsle heter för det är onödigt eftersom det är i ett nytt och välisolerat hus?
Kanske luft/vatten-pump direkt på 360:n? (Hehe... Som en upphottad Nibe 640P)

Eftersom jag är en nybörjare inom det här så vill jag väldigt gärna vet vad som lönar sig... både mentalt och ekonomiskt.

PS
Jag sa att det var 7 trä på tomten, jag menade inte att jag enbart har 7 träd att tillgå. Det finns massor med mera ved utöver dessa 7.
DS
 
AXS
Jag skulle:
-Pellets eller ved eller vad du nu vill som huvudenergikälla i garaget.
-Kamin för mys och extravärme(Lite) på vintern. Ej vattenmantlad.
-Solpaneler som gör att man slipper elda på sommaren. Eller iaf slipper elda så ofta.
-1500 liter acc-tank i garaget.
 
Har du tillgång till ved i obgränsade mängd o tycker om o elda,så skulle ja utan tvekan satsa på en stor acktank,panna i garaget.Byger du n ytt så har du chansen att bygga optimalt från början.:)
 
C
Man får inte ha en vedpanna i garaget (inget med öppen låga). Isåfall om du "inreder" garaget och döper om det till "pannrum" och "förråd" kanske. Ställer du bilen där?
Vill du inte använda el skulle man väl kunna tänka sig att du i det nybyggda huset inte skulle valt att ha en 360P, utan kanske bergvärme eller jordvärme istället.
 
Det låter ju helt klart som om du skulle ta och tänka om från grunden vad gäller val av panna...
 
Precis som Danne och cheeta säger så är inte en FLVP det bästa om man inte vill elda med el. Berg/jordvärme får du bättre ekonomi med, FLVP är tom inte godkända enligt boverkets nya regler just pg.a. detta.

Jag tror inte det är tillräckligt med 300l acktank (jag har inte orkat räkna på det dock) för en panna på 10 kW, du kommer gå i kok rätt ofta - speciellt som jag förstår att du vll använda den mycket. Med så liten tank kommer du få elda lite och ofta och då blir det mest ett besvär.

Till allt detta kommer att de vattenmantalde kaminerna är rätt dyra. Om du har en öppen planlösning där värmen kan sprida sig hyggligt så kör på en vanlig täljstenskamin och din 360:a. Du får direkt nytta av värmen från kaminen och din FLVP drar nytta av energin via frånluften.
 
Oj, tack för alla svar!!!

360 som panna...
Husleverantören har rejäla rabatter på just den och jag behöver ju ventilation, så varför inte... Då får jag ju värmeåtervinning också.

Alternativ till 360...
- Berg-/jordvärme = dyrt! Det är vad jag har hört hela tiden, men det kan ju ha ändrat sig.
Totalpris på 150-200kkr. Kanske gammal info. Har ni någon annan uppfattning?
- Luft/vatten... Ja, visst, inga problem, men då blir det ju en 300l (500l om jag slopar 360n) i tvättstugan och en liten utedel, och om jag slopar 360n även en fläkt för att driva ventilationen, men då har jag ingen återvinning av frånluften.
- Solpaneler får man bara effekt ur på sommaren och eftersom huset är nytt och välisolerat så tror jag inte att vi kommer ha nytta av dem, såvida vi inte bygger pool... Då blir det definitivt solpaneler!

Boverkets nya regler...
Ang. boverkets nya regler så gäller väl de från årsskiftet? Så iom att jag signar i år, så är det väl de gamla reglerna som gäller för min del... Det är vad husleverantören sagt iaf.

Panna i garaget...
Vad menas med öppen låga? Får det inte ens finnas en lucka in till lågan?
Pellets-kamin, är det godkänt i garage? Ja, tanken är att bilen ska stå där... Men jag vill ju inte få en massa sot och annat skit på den eller de grejer jag har i garaget....

Som ni märker har jag inte riktigt tänkt klart. Därför är jag otroligt tacksam för er input!

Hört från en kyltekniker:
"Frånluft? *fnys*... Nej, jag installerade en luft/vatten-anläggning åt en kompis. Den funkar klockrent och han har hur mycket varmvatten som helst. Det var en Nibe VVM300 + F2025 10kW". Jag skulle få betala 53kkr extra om husleverantören sätter in det där (6kW istället för 10kW, dessutom) istället för 360n. Jag kan få tag på en 300l ack och utedel med samma effekt för det priset. Och då har jag en 360 också...

Ok.
Det verkar som att jag ska strunta i vattenmantlat och ta en täljstenskamin istället.
Kommer en luft/vatten + 300l ack i samarbete med 360 minimera/eliminera användandet av elpatronen på vintern? Ack-tanken bör ju då ha slingor för förvärmning och varmvatten. 360n får fesljummet vatten från acken istället för kallvatten.
Ett totalpris på över 100kkr har jag bara inte råd med, därför tror jag inte att pellets, berg- och jordvärme är gångbara alternativ.

Vad tror ni?
 
lbg74 skrev:
Boverkets nya regler...
Ang. boverkets nya regler så gäller väl de från årsskiftet? Så iom att jag signar i år, så är det väl de gamla reglerna som gäller för min del... Det är vad husleverantören sagt iaf.

<snip>

Ok.
Det verkar som att jag ska strunta i vattenmantlat och ta en täljstenskamin istället.
Kommer en luft/vatten + 300l ack i samarbete med 360 minimera/eliminera användandet av elpatronen på vintern? Ack-tanken bör ju då ha slingor för förvärmning och varmvatten. 360n får fesljummet vatten från acken istället för kallvatten.
Ett totalpris på över 100kkr har jag bara inte råd med, därför tror jag inte att pellets, berg- och jordvärme är gångbara alternativ.

Vad tror ni?
Appropå Boverkets nya regler så menade jag bara att det var ett tecken på att FLVP inte har den bästa effektiviteten. Huruvida det är OK enligt reglerna när du signar före årsskiftet har jag inte en aning om men det står säket på deras hemsida.

Ett förslag kanske skulle vara att du i första läget sätter in 360:n, täljstenskaminen och förbereder så mycket som möjligt för en energikälla till (som då sannolikt blir en luft/vatten). Då kan du bo in dig och se hur FLVP och kaminen fungerar tillsammans innan du lägger ut +50k pengar på en LV-pump.

Lycka till! :)
 
C
Boverkets nya fina regler är till för att bli kvitt ineffektiva frånluftsvärmepumpar, vilket kunderna också bör vilja. Nya kravet är om jag minns rätt 70% återvinning av den tillförda värmen i frånluften, en flvp ger kanske max 50, medan ett ftx-aggregat ger kanske 80-85%.

Förresten, hur stor tomt bygger du på? En liten markvärmepump med en jordslinga plus ett ftx-aggregat kanske är en billigare lösning? Du bör väl kompenseras en slant för flvp'n du inte installerar också, tycker jag.

En installationskostnad på 100k+ kanske du har råd med om du ser till det faktum att du kanske betalar hälften för uppvärmningen varje år?
 
Vad kul att du nämnde jordvärme...
Ja, den vägen har blivit väldigt attraktiv då du är den tredje personen som nämner den.

Men efter att ha gått igenom vad det hela verkligen resulterar i...
- Först väljer vi Nibe 640P utan extra elpanna.
- Vi vill kunna koppla till vattenmantlad braskamin.
- Vi inser att 640P har dåliga dockningsegenskaper.
- Vi ber att få byta ner oss till 360P som har bra dockningsegenskaper.
- Vi får reda på att vattenmantlat är dyrt och bökigt.
- Vi skippar vattenmantlat.
- Vill fortfarande minimera användandet av elpatron
- Luft/vatten, då? Ja, då behövs fortfarande en ack-tank.
- 360P + ack + luft/vatten pump vs. jordvärme?
- Jordvärme är effektivare, men prisskillnaden i installation?
- Värma pool? Ja, bra med jordvärme om den står i närheten av poolen... Det gör den inte.
- Separat poolvärme har vi blivit rekommenderade.

Ok. Vi "behöver" inte kunna docka något extra till husets värmepump.
Jordvärme ger lägre energiförbrukning, tveklöst. Väldigt många varianter ger lägre energiförbrukning än en elpanna med hjälpmotor (flvp).

Är det då värt att komma ner till 8500kWh per år med jordvärme kontra 12500kWh med 640P? Det är typ 4000:- per år (333:-/mån).
Att punga ut 75 000:- i tillägg jfr med 640P och tjäna 333:- per mån.... Återbetalningstid: 20år.

Jag tror vi kommer nöja oss med 640P och köpa en braskamin, ej vattenmantlad. Värmen kommer ju ändå att återanvändas iom frånluften.
Dessutom tror jag att om vi efter ett antal år kommer fram till att 640P suger, så kan vi den dagen byta till något vettigare än en flvp. Hittills ligger ju jordvärme klart bäst till.

Och så vill jag passa på att tacka alla er som engagerat sig i mitt förvirrade vimseri.
Jag har lärt mig en hel del på vägen.

Tack så mycket!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.