Jag sitter just nu och planerar för en renovering av ett rum på 19kvm i sutterängplan. Rummet är ett uthyrningsrum från början (by -38), och har gissningsvis varit gillestuga under 60talet. Uppreglat trägolv, och även om inte det finns några fuktproblem, så är renovering ett måste. Idag finn en gammal radiator under fönstret, som jag tänkte ta bort om det går, eftersom jag då blir av med några trista rör.

Planen är att hacka bort plattan (som ändå måste göras eftersom toalett/dursch skall flyttas) och gräva ner cirka 200mm isolering, basic källarprojekt alltså. Har läst alla källarprojektstrådar här, så det känns som jag har koll på den biten.

Men golvvärmen.. I dag har ett angränsande badrum vattenburen golvvärme installerad, tror förra ägaren installerade detta för en fyra år sedan (hackad platta med en LK Minishunt M60 (+16mm slang) som är kopplad till en elpanna med luftvärmepump).

Frågan är; hur bygger jag ut detta system att även inkludera uthyrningsrummet? Kan jag på något sätt använda minishunten? Eller blir det ytterligaren en minishunt? Det vore skönt att slippa ytterligaren en circpump.

Ska jag dela upp, så att toaletten kan hålla en högre temperatur (kanske framförallt på sommaren), eller ska man bara låta det vara samma lösning för hela rummet. Eller kan man bara minska CC där?
Eftersom detta skall hyras ut, så vill jag hålla lite koll på vämen själv, fast å andra sidan kanske man ska kunna låta hyresgästerna ställa in sin egen temperatur?

Förslag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.