Hej,

Har ambitionen att bygga ut vår balkong i sommar men är lite osäker på hur jag ska dimensionera och skarva bärlinorna. Tacksam för alla svar och andra tankar :)

Balkongen har idag två bärlinor (A och B i bilden under) som ligger vinkelrätt mot husfasaden. De är två meter långa och har stöd cirka en meter ut från fasaden.

  • A består av 2 st 48x223 som är förankrade i husets bjälklag och med ett stöd cirka 1 m ut från fasaden.
  • B består av 1 st 48x223. Den har stöd underifrån av en betongmur den första metern och förankrad i husets fasad med franska träskruv.

Min tanke är att bygga ut 1,5 meter i djupet och två meter på bredden (markerat i gult i bilderna under). Jag adderar en ny bärlina (C) och nya stolpar/plintar på bärlinor A och B.

Plan:
  • Bärlina A: Den ena balken kapas och förlångs mellan fasad och den första stolpen. Den andra förlängs i änden. Avståndet mellan skarvarna blr då cirka 1,5 meter.
  • Bärlina B: En ny balk (48x223) läggs omlott med den första.
  • Bärlina C: En ny balk (48x223) förankras i husets betonggrund med balksko,

Fri längd mellan A och B är 3,4 meter. Fri längd mellan B och C blir 2 meter.

Jag har två frågor:
  1. Hur många extra stolpar behöver jag och var ska de placeras? Räcker det med en stolpe per bärlina (avstånd 2 meter) eller behöver jag två (avstånd 1 meter)
  2. Är min tanke med förlängning av bärlinorna rätt?

Hoppas detta var tydligt. Magen säger att detta bör vara ok men den har haft fel förr :) Kommentera gärna!

Mvh,
Magnus

Ritning av en balkongkonstruktion med måttangivelser, befintliga bärlinor A och B markerade med gula streck, och planerad utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av balkongkonstruktion med dimensioner och markerad förlängning i gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy under en befintlig balkong med träbjälkar och bärare anslutna till ett hus, markerade utbyggnadsområden inte synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersidan av en balkong med två bärlinor av trä och stöd mot en ljusblå husfasad och en betongmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Balkong i trä på husfasad med två bärlinor och utmarkerat gult område för utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag förstår inte dina ritningar fullständigt. Det bästa hade varit att få se originalritningarna också. Spontant tror jag att man ska lämna de befintliga bärlinorna orörda och i stället satsa på nya pelare och balkar. Detta under förutsättning att marken framför huset tål den belastningen.
 
Hej, Tusen tack för svar! Du har rätt i att ritningarna hade kunnat vara tydligare och det blev kanske lite väl mycket onödig info i min fråga. Ritningen visar egentligen bara vad som är existerande balkong och vad som ska byggas till.

Bärlinorna som idag är cirka 2 meter är fast förankrade i husets bjälklag och har stöd av en stolpe på mitten. Planen är att bygga ut balkongen 1 till 1,5 meter och min tanke var att skarva bärlinorna som ligger vinkelrätt mot fasaden. Eftersom varje bärlina består av två 48x220 ville jag inte skarva båda i änden utan hellre kapa den ena och förskjuta skarvarna i förhållande till varandra. Förhoppningen var då att det skulle räcka med en extra stolpe per bärlina. Det hade då blivit 2 meter mellan stolparna och 0,5 meter överhäng.

Tror du att det är bättre att skarva bägge reglarna i bärlinan i änden och hellre ha två stöd? Skarven försvagar givetvis bärlinan men jag vet inte hur mycket. Enligt dimensioneringstabellerna ska en ensam 48x220 vara tillräckligt så två borde ju hålla även om de skarvas.

Tack gen för hjälpen!
 
Pelarna står förresten stabilt. De står på en betongplatta som är gjuten på berg. Jag borrar och fäster stolpskor.
 
När det gäller dimensioneringen av balkonger finns det klara regler, som innebär att man räknar med betydligt större laster än vad som är fallet vid t.ex. altaner och liknande. De balkar som du kallar A och B behöver vara av limträ. Det bästa är att inte röra de befintliga utan i stället placera nya balkar vid sidan av. Dessa balkar ställs lämpligen på en pelare i varje ända.
 
Vi har idag en fransk balkong med dubbeldörrar. Den är i anslutning till vår sovrum på ovanvåningen. Vi funderar på bygga en riktig balkong istället. Hur stor får den vara?Nedanför har vi en gräsmatta. Räcker det med en bärlina på husfasaden och att gräva ner plintar för stolparna i gräsmattan nedanför?
Har någon av er erfarenhet av detta?

tacksam för råd.

Hälsningar
Thomas Frenning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.