C
Har precis flyttat in på ett kontor utrustat med ett Trinette- (dvs minimalt) kök.

I det ena överskåpet sitter en kolfilterfläkt och en mikro. Bra tänkt, men en mindre lyckad kombination då det inte finns någon plats att gå upp med ett rör/slang från fläkten. Följdaktigen har stjärnan som byggt köket helt sonika hoppat över detta och låtit fläkten blåsa rakt ut i skåpet.

Förvisso har man sågat ett litet uttag i bakkant på hyllplanen och borrat några hål i taket på skåpet, men effekten blir ändå att luckan flyger upp när man slår på fläkten. Det skulle man väl kunna fixa genom att såga upp uttagen lite mer, men vem vill pumpa köksskåpet fullt med fuktig luft?

Mikron vill jag inte offra, och det finns inget annat ställe att placera den på heller.

Således efterlyser jag någon smart lösning på detta till synes olösliga problem. Idéer?
 
Går det att göra ett hål i sidan på skåpet och blåsa ut det den vägen? Så hade vi i förra lägenheten. Inte helt optimalt, men bättre än att bara låta luften gå ut i skåpet.
 
A
Ha skåpsluckan öppen innan du startar fläkten
 
  • Gilla
Emil_K
  • Laddar…
C
Har undersökt det hela lite närmare nu. Sitter så vitt jag kan se inte ens något kolfilter där. Bara ett vanligt fettfilter. :confused:

Jumos skrev:
Går det att göra ett hål i sidan på skåpet och blåsa ut det den vägen? Så hade vi i förra lägenheten. Inte helt optimalt, men bättre än att bara låta luften gå ut i skåpet.
Till vänster sitter det andra skåpet och till höger en vägg. Mot väggen sitter en passbit på ca. 4 cm så det skulle teoretiskt sett gå att ta ut luften där, men inte via en vanlig slang/rör.

Det andra problemet är att det inte finns plats för att gå på med en vanlig rör/slangböj på stosen som sitter ovanpå fläktpaketet, som i sin tur sticker upp en bit i skåpet. Mikron skulle då hamna så högt upp att man får stå på en pall för att kunna använda den. Det finns bara någon centlmeter till godo som det är nu.

Nä, utan fläktbyte går det nog inte att lösa tror jag. Men finns det några fiffiga lösningar om man är beredd att byta ut fläkten?

electroluxaren skrev:
Ha skåpsluckan öppen innan du startar fläkten
Ha ha, ja så kan man ju göra. Känns som att man löst det historiskt med att helt enkelt inte använda fläkten alls, för den ser helt ny ut trots att den har några år på nacken.
 
C
Franke F230 verkar vara en lösning på problemet. Någon som har erfarenhet av denna fläkt? Någon som känner till andra modeller med utblås på framsidan under skåpet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.