Jag och mina syskon skall få en utbetalning från ett dödsbo (via gåvobrev från mina föräldrar) och vår jurist säger att dödsboets tillgångar går att dela ut innan deklaration eftersom dödsboets delägare alla är solidariskt skyldiga att betala in eventuella underskott pga restskatt.

Det verkar dock (efter en del googling) som att de flesta banker och andra förvaltare av dödsbon inte gör på detta sätt.

Någon som har erfarenheter av detta? Fungerar det bra? Några baksidor?

Orsaken till att jag frågar om erfarenheter av detta är att ett av mina syskon behöver låna pengar om detta inte går att lösa innan november.
 
BirgitS
Så som jag minns det betalade vi ut dödsboets tillgångar i 3 omgångar, först delade vi upp det som fanns på bankkonton, i andra omgången pengarna som kom in från husförsäljningen förutom det belopp som vi uppskattade behövdes för reavinstskatten med marginal och sen slutligen det som återstod efter deklaration och skatten var inbetald. Det var inga problem med banken (SEB) att göra så då (ungefär 10 år sen).
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
B
Det är dags att deklarera nu, för år 2023, framgår iofs inte om deklarationen gäller år 2023 men jag antar det i mitt svar. Har dödsboet många avdrag som Skatteverket kanske underkänner? Om inte, är det normalt lätt att räkna ut slutliga skatten exakt på kronan. Den som inte är van vid dylika beräkningar borde kunna få hjälp av en redovisningskonsult för en ganska liten slant.
 
Den stora risken ni löper är om det finns en rejäl restskatt att betala (exempelvis vid en stor värdeökning av en fastighet som dödsboet ägt och sålt) och någon av dödsbodelägarna inte klarar av att hålla i sin andel av pengarna.

Då kan det vara bra att antingen ha kvar pengar för det i dödsboet eller betala in pengarna till Skatteverket i förtid. I det senare fallet (om man vill vara extra försiktig) kan man även begära att få en utbetalningsspärr på skattekontot. Då kan det vara bra att betala in lite mindre än vad man räknar ut skatten till så man får en mindre restskatt när allt är klart, utan att riskera att ha miljonbelopp eller många hundratusen som kan bränna i fickan.

Jag var ”nyligen” delägare i ett dödsbo där vi hade den typen av problem att överväga. Mycket restskatt, men å andra sidan stabila ekonomier och bra inbördes förtroende. Därför delade vi på boet men väntade med att betala in skatt tills det behövdes. Men med lägre inbördes förtroende hade vi nog sett till att inte dela ut allt utan att minst betala in den förmodade skatten först.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi har inga konstigheter alls. Säljer en lägenhet nu och samma med värdepapper. I princip är deklarationen klar i sommar, men den kan inte lämnas in förrän nästa år.
 
Vi dela ut pengarna och betala in lite för lite till skattekontot efter lägenhetsförsäljning.
Har sparat lite pengar på ett av mina konton för att göra en inbetalning då vi avslutat hens konton. Blir de något over fördelas det med.
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vi har inga konstigheter alls. Säljer en lägenhet nu och samma med värdepapper. I princip är deklarationen klar i sommar, men den kan inte lämnas in förrän nästa år.
Det som ev. skulle kunna vara en risk är att ev. skulder som behöver solidariskt i efterhand är just solidariska Dvs. om inte alla kan/vill betala in, så kommr skatteverket att driva in det från de av er som det är lättast att utmäta ifrån. Det blir alltså inte nödvändigtvis den som har problem att betala som drabbas.

Men är man ett gäng syskon som har väldigt bra kontakt så borde det inte vara en reel risk.
 
H hempularen skrev:
Det som ev. skulle kunna vara en risk är att ev. skulder som behöver solidariskt i efterhand är just solidariska Dvs. om inte alla kan/vill betala in, så kommr skatteverket att driva in det från de av er som det är lättast att utmäta ifrån. Det blir alltså inte nödvändigtvis den som har problem att betala som drabbas.

Men är man ett gäng syskon som har väldigt bra kontakt så borde det inte vara en reel risk.
Jag skall försöka styra det så att det finns lite marginal kvar i dödsboet. Flera av syskonen som får arvet är ju till åren och kan inte hantera diskussionen så jag som indirekt arvtagare måste hantera mycket av detta mot juristen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.