Så långt är det väl inga problem
Har en lampa utanför ytterdörren som vi brukar ha tänd när i är i huset (fritidshus)
Om vi kommer när det är mörkt skulle det vara kul om lampan tändes när ni närmar oss huset så vi hittar nyckelhålet men vi vill ju inte ha lampan lysande varken dagtid eller när vi inte är där

Sammanfattning släckt när vi inte är där
Tänt via rörelsevakt när vi kommer
Tänt via knapp när vi är där

Hur ska jag koppla för att få detta att funka?
 
Lampan via rörelsevakt och en strömbrytare som kopplar förbi den. Inga konstigheter...
 
du behöver inte fundera över det.
det fixar elektrikern när han kommer.
 
Frågan är: När har han tid att komma?
 
Fanns en tråd för lite sen med kopplingsschema och allt på exakt det du vill, så sök lite så hittar du den nog...
 
Det finns lågenergilampor med inbyggt skymningsrelä för 39 kr, och de funkar, bara att skruva i, det skulle inte förvåna mig om det finns med rörelsevakt också..
 
Och vad hjälper det med en lampa med rörelsevakt i den kommer ju att vara slämt nattetid om ingen kommer gående och vi vill ha den tänd på natten då undviker man nämligen grävling och viltsvinsbesök
Elektiker är bokad kommer på torsdag................................................. år 2015
 
Sätt en lågenergilampa med inbyggt skymningsrelä, då har
ni det alltid tänt när det är mörkt ute.
En 12W lampa som bara lyser på natten drar ca 50 kW per år
om ni skall blanda in en elektriker i det här så kanske det lönar sig om 50 år.
 
Oj, jag missade meningen om grävling i din fråga.. annars hade det funkat med ett skymningsrelä.. dvs tänt när det är mörkt ute,
Tyckte precis att du nämnde rörelsevakt i din fråga också..;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.