hej.

Jag har en undran om det är rätt att ha utåtgående förnster på plan två i en nybyggd villa?

Våra fönster går utåt, det är treglas som man måste sära på för att komma i mellan.
Enda sättet att putsa dessa är via en stege på 4 meter utanför huset.
Är detta enligt norm att bygga så?

//Albin
 
Nej, det är inte norm att bygga så. Däremot är det säkert inte olagligt. Är huset redan byggt? Missade ni att kolla upp detta i slutbeställningen/avropet eller håller ni på med slutbeställningen nu? Jag var inne på att ha traditionella fönster som öppnas i två halvor utåt, men blev avrådd från det när jag skulle göra slutbeställningen. Något som jag inte ångrar. Det är väldigt smidigt att kunna stå inomhus och putsa fönstren. Dessutom, vad är det för treglasfönster som man kan öppna på rutorna? Då är de väl inte så effektiva? Skall det inte vara någon gas eller vakum mellan rutorna? Minns jag fel?
 
Albin:
Vilken företag är det som använder sig av utåtgående fönster på övervåningen?
Det låter otroligt korkat att ha det på övervåningen...

Det är upp till varje företag att bestämma vilka fönster de vill använda sig av. Vill de använda sig av utåtgående så gör dem det... Det finns säkert de byggare som vill ha utåtgående fönster... Det gäller alltså att kolla upp INNAN man bygger vad företaget använder sig av för fönster....

Vi har inåtgående fönster på övervåningen (vilket i och för sig är bättre än utåtgående), vi får se hur länge dem fönstrena får sitta... Jag vill hellre ha pivå-hängda fönster...

 
Bara för att visa på andra ideér, vi har med undantag för några fasta fönster enbart vanliga sidohängda utåtgående fönster, även på övervåningen. Varför?

Därför att: Inåtgående går bort totalt, det går inte att öppna fönstret om man har något på fönsterbrädan, fönstret fastnar i gardiner o.s.v

Pivothängda är enbart bra vid putsning.

Sidohängda är i mitt tycke snyggare samt är bättre vid vädring då de styr in luft i huset. Något sämre vid putsning, men det får man stå ut med ;)

Sen har jag läst nånstans att utåtgående anses täta bättre, men det var inget som hade inverkan på vårt val.

Sådär, ett litet försvarstal för det traditionella ;D



 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Ännu en röst för utåtgående, sidohängda Av samma orsaker som frasse.
 
I wish!
Det är hopplöst att hitta en mer spännande fönster dekoration med dem inåtgående fönster vi har.
Vad skulle det kosta att bytta mot utåtgående? Kan man ha samma fönster men bytta bara ramen? Någon som vet?
 
Utåtgående fönster som man måste putsa med hjälp av stege ...?? Ja, det säger väl sig självt att detta inte är någon lyckad kombination, om fönstren dessutom är kopplade avundas jag inte denna fönsterputsning.

Att utåtgående sidohängda är snyggare håller jag absolut med om jämfört med pivothängda men för våningar ovanför markplan har det funnits dåligt med alternativ. Jag vet inte varför vi i Sverige inte har utåtgående fönster som kan svänga runt vertikalt som är ganska vanliga i Danmark och i England t.ex. Det borde finnas en större marknad för dessa fönstertyper eller ???
 
Fönsterputsnings argumentet faller bort i just vårt hus eftersom den öppningsbara delen av fönstren på ovanvåning är 20%. 80% är ej öppningsbara som det är (fönster vägg bl.a) så putsning med stege lär det bli ändå......
 
Tänkte förtydliga mitt tidigare inlägg något, alla utom 2 av våra öppningsbara fönster är av 2 eller 3 luft-typ, alltså kan man öppna ena och nå det andra utan att klättra på stegar.
Med enbart 1-luftare så blir det ju lite knepigare....
 
Idag är det ju rätt poppis att bygga hus som har stora fasta fönster som sitter högt uppåt nock. Hur sjutton putsar ni dessa, ni som har det? Jag vill ha tips, för jag har ett fast fönster, inte så sort men på övre plan dit man inte når med stege. Fattar inte att jag inte tänkte på att fråga arkitekten (som var en man förstås)... :confused:
 
Jag har utåtgående tvåluftfönster på övervåningen. det fungerar jättebra att sitta på fönsterbrädan med ryggen ut genom fönstret när jag putsar utsidan. Fast det blir nog jobbigt om man är kort eller höjdrädd. Däremot är det en mindre bra lösning med det fönstret jag har som sitter i trappan upp till övervåningen. Det krävs stege vare sig man vill putsa från insidan eller utsidan. :(

Tyvärr ser man inte vad man håller på med om man använder teleskopskaft.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Tack för länk till teleskopskaften, de ser ut att vara tillräckligt långa men jiiiises vilka priser. Jag behöver verkligen inget fancy till mitt lilla fönster. Kanske får jag tillverka ett själv.

Det gör nog inget att man inte ser så bra vad man gör. Bara att putsa lite i blindo, gå in, uppför trappan och kolla, ner igen, ut och göra om proceduren tills det blir bra.:)
 
Det finns utåtöppnande fönster som kan svängas runt för putsning, de heter Sideswing. Många fönstertillverkare erbjuder de inte för privatmarknaden utan enbart för hyreshus. Jag har installerat sådana och jag är skitnöjd.
De vanliga pivotfönster som svänger runt en horisontell axel är skitfula. Titta på ett hus där dom står öppnade får du se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.