Hej! Håller på renovera köket och ordnat fram nya rör för att fördela köket bättre i normcentralen. Då till min fråga. Jag borrade vprör i väggarna ner till källaren där det för tillfället är ett vedrum.

Ska jag / måste jag bila upp betongen för att bygga in vp rören i taket i vedrummet?

Kändes otroligt jobbigt för det är en ganska kraftig betongvalv. Och hade helst låtit den vara intakt.

Är fyra vprör från 3 olika ställen.

Vet heller inte om det för alltid kommer vara ett vedrum.

Mvh Henke
 
Inget fel att du har rören utanpåliggande där, bara de är fastsatta vettigt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Hur gör man övergången från dolda rör till utanpåliggande rör? Utanpåliggande dosa med studsar? Hur ser en sådan ut?
 
Jag har då bara gått ut med dem?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
O
M Mikael 81 skrev:
Hur gör man övergången från dolda rör till utanpåliggande rör?
Ett sätt är att göra hål i baksidan på dosan och gå rakt ut med röret från väggen där. Sen sätter du anslutningsmuffar i dosans hål på sidorna och monterar rör i dem. Färdiga utanpåliggande dosor med stussar har jag aldrig sett, men det finns säkert även om det är ovanligt.

Anslutningsmuff:
https://www.elbutik.se/product.html/anslutningsmuff?category_id=1968

Edit: Nu läste jag igen och såg att du har flera rör. Då funkar det här dåligt eftersom jag gissar att du dels borrat så att rören sitter för tätt för att ha fler kopplingsdosor bredvrid varandra, och dels för att det skulle bli en uppenbar hemmafixarlösning som ser bedrövlig ut även om du använt bra material.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
T
Ett sätt man kan gör om det inte är för långa sträckor VP-rör. Är att skala upp kabel som man sen kan klammra i vedrummet och dra in i VP-röret.

Nu ser jag att jag läste lite fel, det var från rör till rör du skulle gå emellan...
 
Det finns några utanpåliggande vp rör i vårt hus och jag tycker det ser illa ut även om det är tillåtet och i hyfsat dolda utrymmen. Är det inte bättre (estetiskt) att avsluta röret i en kopplingsdosa och från den ha klamrad kabel?
 
Det sticker alltså ner 4 rör genom taket? Hur ska det kopplas ihop?
 
Nej men du drar kabel typ EXQ hela vägen från centralen. Den kan läggas i rör i källaren och sen gå upp i rören till köket. Helt ok att släppa 10-15cm mellan rören vid övergången i vedrummet. Eller så klammrar du kabelarna eller lägger dessa i gemensam plastkanal.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det sticker alltså ner 4 rör genom taket? Hur ska det kopplas ihop?
Får förutsätta att TS tänkt sig 4 matningar i dessa rör.
 
Jo, men man vet ju aldrig...
 
Nu har jag försökt dra nya ledningar i ett befintligt rör men det är böjt för mycket i väggen så går ej att dra igenom
så kommer måsta dra ytterliggare ett rör. så med andra ord
5 Matningar direkt från elcentral.
Ska dra vp rören enda fram till centralen.
2.5mm - 2 faser till häll
2.5mm - 1 fas till ugn
dessa kommer bli kopplad på en 3polig dvärgbrytare. Fanns inte Hagers 2 poliga med QC kontakter.
1.5mm - 1 fas till micro och belysning i köksdelar.
1.5mm - 1 fas till uttag i hörn för apparater.
1.5mm - 1 fas till uttag i andra hörn för apparater.
Vill dela upp det lämpligt över huvudfaserna för att fördela belastningen bäst.
Kommer också försöka utnyttja ett befintligt rör för dragning till kylskåp + för enkelhetens skull fläkten på samma säkring.

Elcentral med öppet råttbo av ledningar och planerade VVS-rör dragningar markerade i blått på ett källartak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Centralen sitter under trappen i källaren brevid vedrummet. Kommer det se förjävligt ut om man drar vp rören efter "taket" på trappen och böjjer den sen in mot centralen i taket i rummet? Har ni någon bättre lösning?
Ny central är bokad för att få till det där hemska råttboet så ignorera det.

Renovering med elinstallation, vägg med öppet rör och markerade ledningar, nytt rör planeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrisk installationsplats i hemmiljö med rör, ledningar och uttag för köksbelysning, infälld i en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg med dragning av nya elledningar genom befintligt rör, uttag för köksfläkt och kylskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektriska VP-rör längs en vägg och märkta platser för uttag i en renoveringsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Staffans2000
Utseendet är väl en smaksak. Själv tycker jag att VP-rör ser bättre ut än kabel. Röralternativet ger också eventuell möjlighet att komplettera med fler "sladdar" i redan existerande rör.
 
I Bostadsrum är VP-rör fult.
I källare och liknande är det väl rentav praktiskt.

Vad gäller antalet rör så går det ju att dra 2 st trefasgrupper och fördela upp dom senare i köket. Märk ordentligt och koppla rätt bara!
 
Vilka matningar kommer du lägga över en 3-polig dvärgbrytare? Spisen och ugnen? Hur hsr du tänkt göra då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.