Hej, jag tänkte höra om någon i gruppen kör med utanpåliggande värmekabel på vattenledning ovan jord?

Fungerar det bra och hur har du i så fall gjort (dvs har du bara värmekabel, eller har du monterat isolering/byggt in vattenröret)?

Tar gärna emot tips/bilder

Skulle vilja säkra upp mina rör som är ovan mark vid sommarstugan som står på rätt höga plintar. Så man kan använda stugan längre höst/vår. Men pga av olika fördelningar (T-Kopplingar) kan jag ej köra kabeln inne i röret.

Mvh
Per
 
Jag har bara utanpåliggande på en avloppsledning
och en sektion av vattenledningen, annars ligger dom inne i rören. Alla rör är isolerade. Det har funkat bra hittills.

Jag skulle nog säga att det är nödvändigt med ordentlig isolering runt rören för att värmen ska komma in i röret (om det inte är kopparledning förstås), plast isolerar ju lite. Sen så tror jag att det blir ganska dyrt i längden att värma upp utomhusluften...

För att få ner energiförlusten ytterligare kör jag det hela med termostat, även om jag tycker att termostater är oskäligt dyra.

Men även om du har lite t-kopplingar kan det ju funka med fler kablar och y-kopplingar för att koppla in värmekablarna i rören.

Se till att följa tillverkarens anvisningar nog, det var ett hus som började brinna för att nån hade lindat värmekabel ganska tätt runt en vattenledning (det fanns fler problem i den installationen också, men det var bidragande).
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
Här hittade jag ett dokument med en tabell för hur man kan förlägga värmekabel beroende på lägsta temperatur, material och storlek.

[länk]
Snyggt. Tack för hjälpen
 
Vi har en låda (ca 20*30 cm) där vatten- och avloppsrör går. Hela lådan är full med isolering (glasull) och en värmekabel ligger bredvid rören. Bilden är från när lådan byggdes; har tyvärr ingen bild på det färdiga resultatet. Det har fungerat bra i snart fyra år men just idag har vattnet frusit :( Vi har börjat riva bort locket för att kolla allt och det verkar som att kabeln har gått sönder... Oskarp bild av ett skogsmark med en nyligen byggd träkonstruktion synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K karincam skrev:
Vi har en låda (ca 20*30 cm) där vatten- och avloppsrör går. Hela lådan är full med isolering (glasull) och en värmekabel ligger bredvid rören. Bilden är från när lådan byggdes; har tyvärr ingen bild på det färdiga resultatet. Det har fungerat bra i snart fyra år men just idag har vattnet frusit :( Vi har börjat riva bort locket för att kolla allt och det verkar som att kabeln har gått sönder...[bild]
Vad tråkigt. Intressant lösning dock. Hur kallt var det nu när vattnet frös?
 
Tråkigt!

Det har också hänt mig, men det var bara en sektion på kabeln som gick sönder, så stoppet blev ganska litet.

Jag kan ju tipsa om att använda rörisolering/frigolit istället för mineralull. Det tål (inträngande) vatten bättre, isolerar lite bättre och mössen är inte lika förtjusta i det. Mössen älskar ju mineralull. Man kan limma ihop bitarna med fogskum. Sen kan man ju alltid stoppa in en termometer för övervakning och styrning av värmekabeln, det spar en del el.
 
  • Gilla
karincam
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
Tråkigt!

Det har också hänt mig, men det var bara en sektion på kabeln som gick sönder, så stoppet blev ganska litet.

Jag kan ju tipsa om att använda rörisolering/frigolit istället för mineralull. Det tål (inträngande) vatten bättre, isolerar lite bättre och mössen är inte lika förtjusta i det. Mössen älskar ju mineralull. Man kan limma ihop bitarna med fogskum. Sen kan man ju alltid stoppa in en termometer för övervakning och styrning av värmekabeln, det spar en del el.
Någon aning om vad dessa "stopp" beror på? Är det tråden i kabeln som får ett brått eller?

Har funderat på att bygga en liten isolerad trumma åt vattnet, från marken och upp där de går in i huset, då huset står på plint, sen sätta kabel runt
 
N Nygge72 skrev:
Vad tråkigt. Intressant lösning dock. Hur kallt var det nu när vattnet frös?
Det har varit kallt ganska länge, minst -10 dygnet runt.
När vi öppnade lådan upptäckte vi att byggarna hade missat att isolera en bit på ca 1,5 meter!:surprised: Det var oxå där kabeln kändes kall. Längre bort var den ljummen.
Tycker det verkar jättekonstigt att den ska vara sönder i början men funka i slutet... Vi köpte iaf en till kabel och la dit förutom den ordinarie, utifall att. Och fixade isoleringen där den fattades. Den isolering som låg där var någon specialtyp med folie (?något reflekterande silvrigt...) på utsidan, antagligen för att skydda mer mot väta etc som lnilsson nämner här ovan. Vi hade dock bara "vanlig" hemma. Dessutom är det byggplast på ovansidan.
Värmde även ledningen med värmepistol men nästan omöjligt att veta säkert VAR proppen är. Ringde rörmokare som skulle kommit idag - men igårkväll ringde hyresgästen och sa att det hade lossnat! Tog fem dygn.
Imorgon ska vi kolla kablarna. Jag HOPPAS att den ursprungliga bara "strejkade pga inget täcke" för då kan vi ta bort extrakabeln som vi bara har kopplat från ett extern eluttag. Annars måste vi in och fippla i badrummet och krångla ut den genom väggen och delvis öppna golvet på något sätt (är det rörmokare eller elektriker eller snickare man ringer då?!?)

Ps. Det är fornminnen här så får inte gräva i backen - därav denna lösning :) Akvedukten går mellan mitt hus och ett annat hus på tomten. Till mitt hus är det kommunalt vatten med vanliga nergrävda rör. Ds.
 
K karincam skrev:
Det har varit kallt ganska länge, minst -10 dygnet runt.
När vi öppnade lådan upptäckte vi att byggarna hade missat att isolera en bit på ca 1,5 meter!:surprised: Det var oxå där kabeln kändes kall. Längre bort var den ljummen.
Tycker det verkar jättekonstigt att den ska vara sönder i början men funka i slutet... Vi köpte iaf en till kabel och la dit förutom den ordinarie, utifall att. Och fixade isoleringen där den fattades. Den isolering som låg där var någon specialtyp med folie (?något reflekterande silvrigt...) på utsidan, antagligen för att skydda mer mot väta etc som lnilsson nämner här ovan. Vi hade dock bara "vanlig" hemma. Dessutom är det byggplast på ovansidan.
Värmde även ledningen med värmepistol men nästan omöjligt att veta säkert VAR proppen är. Ringde rörmokare som skulle kommit idag - men igårkväll ringde hyresgästen och sa att det hade lossnat! Tog fem dygn.
Imorgon ska vi kolla kablarna. Jag HOPPAS att den ursprungliga bara "strejkade pga inget täcke" för då kan vi ta bort extrakabeln som vi bara har kopplat från ett extern eluttag. Annars måste vi in och fippla i badrummet och krångla ut den genom väggen och delvis öppna golvet på något sätt (är det rörmokare eller elektriker eller snickare man ringer då?!?)

Ps. Det är fornminnen här så får inte gräva i backen - därav denna lösning :) Akvedukten går mellan mitt hus och ett annat hus på tomten. Till mitt hus är det kommunalt vatten med vanliga nergrävda rör. Ds.
Intressant. Låt mig gärna veta om det var kabel, eller isoleringen som gjorde det. Säger nog som dig att hade det varit brott på kabel så hade det ej fungerat efter heller.

Jag sitter lite i samma sits, där jag har kommunalt vatten som sedan fördelas till andra stugor. Dessa stugor står på plint så vattnet går en bit ovan mark på vissa ställen. Det är dessa ställan jag går i planer på att åtgärda så man slipper (eller i alla fall ej behöver ha brottom) tömma vattnet varje vinter. Vorde dessutom trevligt kan kunna utnyttja stugan lite med på höst/vår när det fortfarande är nära 0 gradigt, utan att behöva oroa sig.

Eftersom vattnet fördelar sig och jag gjort lite special så jag kan stänga av i sektioner så passar det sig inte riktigt heller att dra kabel innuti på flertalet ställen
 
K karincam skrev:
Det har varit kallt ganska länge, minst -10 dygnet runt.
När vi öppnade lådan upptäckte vi att byggarna hade missat att isolera en bit på ca 1,5 meter!:surprised: Det var oxå där kabeln kändes kall. Längre bort var den ljummen.
Tycker det verkar jättekonstigt att den ska vara sönder i början men funka i slutet... Vi köpte iaf en till kabel och la dit förutom den ordinarie, utifall att. Och fixade isoleringen där den fattades. Den isolering som låg där var någon specialtyp med folie (?något reflekterande silvrigt...) på utsidan, antagligen för att skydda mer mot väta etc som lnilsson nämner här ovan. Vi hade dock bara "vanlig" hemma. Dessutom är det byggplast på ovansidan.
Värmde även ledningen med värmepistol men nästan omöjligt att veta säkert VAR proppen är. Ringde rörmokare som skulle kommit idag - men igårkväll ringde hyresgästen och sa att det hade lossnat! Tog fem dygn.
Imorgon ska vi kolla kablarna. Jag HOPPAS att den ursprungliga bara "strejkade pga inget täcke" för då kan vi ta bort extrakabeln som vi bara har kopplat från ett extern eluttag. Annars måste vi in och fippla i badrummet och krångla ut den genom väggen och delvis öppna golvet på något sätt (är det rörmokare eller elektriker eller snickare man ringer då?!?)

Ps. Det är fornminnen här så får inte gräva i backen - därav denna lösning :) Akvedukten går mellan mitt hus och ett annat hus på tomten. Till mitt hus är det kommunalt vatten med vanliga nergrävda rör. Ds.
Kablarna kan vara indelade i sektioner så att bara en del av den går sönder. Min kabel till dricksvattnet gick sönder de första 1,5 metrarna (av 7,5). Så er kabel kanske funkar, men i den kylan och utan isolering orkade den inte hålla sig ens ljummen.

Förutom att folien gör det tätt så gör den så att värme inte strålas ut lika lätt (svart färg både tar åt sig och avger mest värme, blank folie varken avger eller drar åt sig särskilt mycket värme).
 
  • Gilla
karincam
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Intressant. Låt mig gärna veta om det var kabel, eller isoleringen som gjorde det.
Kabeln var kall just där även då så det är väl någon sektion som har gått sönder.
Det var nog en kombination av allt som gjorde att det lossnade - kanske främst att det även blev varmare ute! Men till sommaren måste vi alltså byta kabeln - vet bara inte hur...
 
Ni får nog tyvärr ta isär isoleringen för att byta kabel. Men det finns aluminiumtejp (för ventilation) att köpa så att ni kan täta skarven som blir när ni tar isär isoleringen.
 
lnilsson lnilsson skrev:
Ni får nog tyvärr ta isär isoleringen för att byta kabel. Men det finns aluminiumtejp (för ventilation) att köpa så att ni kan täta skarven som blir när ni tar isär isoleringen.
Ja, fast det är inte det jag menar. Isoleringen är inget problem (bara att vika undan) utan det är genomföringen från huset jag grunnar på. Jag HOPPAS att den ligger i ett rör, och att man kommer åt det utan att göra åverkan på golvet som är nygjort (de har gjort en liten upphöjd låda av klinker i hörnet på golvet. Jag hoppas det räcker med att ta bort "locket", den övre klinkerplattan, för att se och komma åt). Har ingen bra bild; denna togs medan bygget pågick men då tänkte jag ju inte på att ta detaljbilder på den delen... Delvis kaklad hörna under renovering med rör och kablar synliga, och en vägggenomföring upptill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.