Y
Hade behövt ett utanpåliggande vägguttag med två jordade uttag för vanlig stickkontakt. Men skulle vilja att dom är separerade ifrån varandra då jag har två faser. Uttagen ska få var sin funktion.
- Finns någon sådan?
 
Nej,man får inte ha olika faser i dom olika uttagsbrunnarna, ska man ha flera faser på samma ställe blir det till att sätta flera uttag. Orsaken är att det är en uppenbar risk att man inte förstår att det är flera faser och bryter en fas och tror att det är spänningslöst men man har fortfarande full spänning i uttaget. Det finns uttag med separata brunnar men dom MÅSTE kopplas till samma fas. Vill man kan man tex ha olika tändningar på uttagsbrunnarna.
 
Är det en ens ok om man matar uttaget med en tvåpolig dvärgbrytare?
 
INTE två olika faser, men separata tändningar och samma fas.
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Förtydligande. Samma fas i detta samanhang betyder en säkring.
TS har bara 2alt.
1.koppla allt i en dosa/arbetsbrytare
2. En dosa och 2st vägguttag

(Kan det vara till en TM och TT?)
 
Y
Ber om ursäkt, det var två tändningar jag menade. En till vardera jordat uttag i samma dosa.
Hoppades på att det fanns en färdig lösning istället för använda förhöjningsram och sätta singelkontakter i denna.
 
Jodå, det finns, sök på "vägguttag separat brunntändning"
 
Y
Hittar bara infällda.
Alternativt eljos med 4 kontakter.
 
Y Yrrol skrev:
Hade behövt ett utanpåliggande vägguttag med två jordade uttag för vanlig stickkontakt. Men skulle vilja att dom är separerade ifrån varandra då jag har två faser. Uttagen ska få var sin funktion.
- Finns någon sådan?
Det finns dubbeluttag där uttagen är skilda från varandra. Råkade få fel en gång till ett helt bygge och vår chef ville inte byta ut dem så vi fick bygla varenda uttag..(vilket förmodligen kostade mer).. Men de finns och är OK att använda i vissa typer av lokaler.
 
Och det är direkt olämpligt i vanliga bostadsrum.
 
Mikael_L
nisse123 nisse123 skrev:
Det finns vägguttag som är godkända för att matas med 2 faser.
Komplettera med en förhöjningsram så blir det utvändigt.

[länk]
Finns även i utanpåliggande utförande, så slipper man fippla med infällt + ram.

Men man kan såsom elmont gör, ifrågasätta lämpligheten på olika ställen.
Följer man inkopplingsanvisningen så står det i ELKO's anvisning att det måste föregås av 2-polig säkring, och då blir det åtminstone mindre olämpligt alla slags utrymmen.


När tråden startade för 7 år sedan så fanns ej detta 440V-uttaget, så därav lite nya bud idag.
 
E elmont skrev:
Och det är direkt olämpligt i vanliga bostadsrum.
Varför?
 
Tex. att det normalt inte finns 400V i ett vanligt vägguttag och ingen förväntar sig det. När du ska byta uttaget tar du för givet att det är spänningslöst när du brutit strömmen med en säkring, du kollar i ena uttagsbrunnen och den är spänningslös. När du sedan lossar på trådarna är det full spänning i alla fall OM man inte har en tvåpolig säkring som bryter bägge faserna. Dessutom har jag svårt att se hur "nödvändigt" det är, det är ytterst begränsat behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.