Hallå!

Vi väntar på bygglov för ett nytt hus, medan kommunen sitter och funderar på det så sitter jag och funderar på någon form av utanpåliggande solskydd. Jag är inte så mycket för markiser, utan skulle hellre vilja ha något i stil med bilden nedan. Har ni några bra tips?

Tack på förhand!
 
  • Modern husfasad med horisontella träpaneler och ett fönster med yttre solskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var är solskyddet?
Och var skall huset byggas?

Men min uppfattning, grundad på mångårig erfarenhet är att,
med vettiga fönsterstorlekar och välisolerat hus behövs inga solskydd.
Vi ha inte en enda gardin utom de mörka rullgardinerna, som vi rullar ner när det är sovdags
 
@KoW solskyddet är en utvändig rullgardin som täcker halva fönstret på bilden ovan

Håller med KoW, det är inte säkert att ni behöver solskydd. Jag klarar mig utan med isolering och treglasfönster. Men det är ju ett snyggt alternativ till invändiga rullgardiner för mörkläggning.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Var är solskyddet?
Och var skall huset byggas?

Men min uppfattning, grundad på mångårig erfarenhet är att,
med vettiga fönsterstorlekar och välisolerat hus behövs inga solskydd.
Vi ha inte en enda gardin utom de mörka rullgardinerna, som vi rullar ner när det är sovdags
Huset ska byggas i Jämtlandsfjällen. Vettiga och vettiga, på nedervåningen är alla fönster 230 cm höga (bredd varierar mellan 90-270cm). Relativt store fönster även på övervåningen. Nu kan inte Jämtland direkt skryta om flest soltimmar i det här landet, men dagar då myggen härjar fritt och solen lyser så skulle det kunna vara skönt att stänga ute solen på ett effektivt sätt.


T toolman77 skrev:
@KoW solskyddet är en utvändig rullgardin som täcker halva fönstret på bilden ovan

Håller med KoW, det är inte säkert att ni behöver solskydd. Jag klarar mig utan med isolering och treglasfönster. Men det är ju ett snyggt alternativ till invändiga rullgardiner för mörkläggning.
Som du säger, Toolman, det är ju ett ganska snyggt alternativ till invändiga rullgardiner.


Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Solfilm i fönster är effektivt. Annars något som detta?
[länk]
Jo, jo, där har vi ju något som det jag föreställt mig, tack så mycket för länken, Johannes! Får kolla vad det kostar att byta fönstertillverkare bara...
 
Screenmarkis skulle jag tydligen googla på. Tänk så enkelt det kan vara.
 
Lite off topic, men

Har vänner som har en stuga i norra Dalarna, 4 mil söder om Särna, på 450 möh.
Stugan har fönster med normala 90 cm bröstningshöjd.
Nu i vinter stod snön upp dit, och vidare upp till halva fönstrets höjd.

Vad är vitsen med fönster, som går ner till golvet? Vad skall man titta på där längst nere vid golvet?
Borde väl inte vara så käckt med tanke på snö och is där, långt upp i Jämtlandsfjällen?
Och man kommer väl att sakna trevliga fönsterbänkar med plats för blommor, ljusstakar och annat smått och gott.
(Dessutom tycker jag det är fult, men det är ju bara en ren smaksak)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Lite off topic, men

Har vänner som har en stuga i norra Dalarna, 4 mil söder om Särna, på 450 möh.
Stugan har fönster med normala 90 cm bröstningshöjd.
Nu i vinter stod snön upp dit, och vidare upp till halva fönstrets höjd.

Vad är vitsen med fönster, som går ner till golvet? Vad skall man titta på där längst nere vid golvet?
Borde väl inte vara så käckt med tanke på snö och is där, långt upp i Jämtlandsfjällen?
Och man kommer väl att sakna trevliga fönsterbänkar med plats för blommor, ljusstakar och annat smått och gott.
(Dessutom tycker jag det är fult, men det är ju bara en ren smaksak)
Ja, vad är vitsen egentligen? Det kan man fråga sig om många saker. Men de sju månader om året som det inte är snö halvvägs upp så tycker vi t.ex. att det är fint att titta på utsikten över fjäll och sjö. De resterande fem månaderna är det skönt att kunna mäta snödjupet utan att behöva gå ut.
 
P pfv skrev:
De resterande fem månaderna är det skönt att kunna mäta snödjupet utan att behöva gå ut.
Ja, där har du ju absolut en poäng :)

Fast egentligen menar jag att man inte behöver ha glas 0 - 90 cm över golvet för att se på utsikten.
Ja, om man inte ligger på golvet förstås :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.