Jag ska montera markiser och behöver få fram el till dessa. Det handlar om en sträcka på 3 meter, vertikalt på fasaden. Två grupper behövs eftersom jag även ska montera 2 st infrahalogen på 1300 Watt/st.

Hur är snyggast att dra 2 kablar utmed fasad - klamra? Finns kabelkanal för utomhusbruk?

Huset är vitputsat.
 
Du kan sätta de flesta kanaler utomhus (skulle ej rekommendera självhäftande dock :) Om de sen blir snyggare än två st klammrade 4g1,5 vette 17... Fräs in rör i väggen och putsa över :)
 
Det finns kabelskydd i plåt också.

Edit: Kan tillägga att även jag röstar på klamrad kabel. Förutom infälld-installation så är det 9 ggr av 10 alltid snyggast med en perfekt klamrad kabel!

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
Järnet
  • Laddar…
Jag röstar på klamrad kabel, det är den lösning som tar minst plats, blir minst iögonfallande. Snyggast vore givetvis att dra det dolt. Kanske ändå skall renovera väggen innanför? I så fall kunde du ju borra rakt ut genom väggen.
 
M
Har du lockpanel, så lätta på ett lock å lägg kabeln där, det brukar kunna finnas tillräcligt med utrymme mellan underbrädorna

magentis
 
Behövs verkligen 2 kablar, eller går det att dra en 5ledare och dela isär i en dosa? Om det räcker med en kabel, så är klamring absolut snyggast.
 
Marc E skrev:
Behövs verkligen 2 kablar, eller går det att dra en 5ledare och dela isär i en dosa? Om det räcker med en kabel, så är klamring absolut snyggast.
Det borde gå att dra fram en tvåfasmatning, EKLK 4g2,5 och säkra 16 A.

//Patrik
 
  • Gilla
Linas_ls
  • Laddar…
Varför ska han ha 16A? 2x10 räcker om effekten på värmarna ligger på 1300W styck.
 
Varför jag skrev 2st 4g1,5 är för att det behövs 4ledare till markisen för att kunna köra den både in och ut. Sen 2faser i den andra kabeln till varsin värmare.
 
  • Gilla
Jonnybula
  • Laddar…
Rikard Ågren skrev:
Varför ska han ha 16A? 2x10 räcker om effekten på värmarna ligger på 1300W styck.
Och 1x16A räcker för att ha värmarna på samma säkring, eller är det en dålig sak?

//Patrik
 
Utbyggnadsmöjligheter tänkte jag... Vetesjutton om det räcker med två 1300-wattsvärmare. Om jag behöver fler så är det tråkigt att INTE ha tillräckligt framdraget. Jag har dragit fram två stycken flexslangar, men nu ska de upp till terassmarkishöjd.
 
Mikael_L
Rrrrr skrev:
Varför jag skrev 2st 4g1,5 är för att det behövs 4ledare till markisen för att kunna köra den både in och ut. Sen 2faser i den andra kabeln till varsin värmare.
Sen skiljer det inte så mycket i diameter på 3g1,5 och 4g1,5 heller ... ;)

Jag tror också mest på klamrad kabel. Är det (i huvudsak) lodrätt borde EKK fungera fint (lite smäckrare, men se till att den är UV-stabil typ).
 
Läste att 9 ggr av 10 är en snyggt klammrad kabel snyggast men allvarligt, 9 av 10 ggr man ser en klammrad kabel så är den INTE snyggt klamrad... :)
 
Tackar för input. Detta SKA bli snyggt, och eftersom jag inte är elektriker och behärskar tekniken "snyggklamra EKK" så får jag köpa tjänsten. Tur man har en pedantisk elektriker som brukar hälsa på i området - det blir dock första gången hos oss - om han har tid vill säga...

Frågan är dock hur det kan bli snyggt att klamra kabel på en skrovlig putsad fasad?
 
Hemmakatten
Du har helt slagit bort tanken att knacka in kabeln i putsen? Vi gjorde så vid vårt förra hus. Det blev riktigt snyggt. Att laga putsen (grov spritputs) och sedan färga över blev jättebra. Vi och vi.... vi lät andra, läs elektriker och murare, göra detta. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.