Ska dra fram kabel till en kommande elcentral till övervåningen och har lite frågor. Vill passa på innan innertaken är på plats.

Fråga 1: Jag undrar vilken typ av kabel man ska använda om man vill koppla in in extra elcentral från sin befintliga elcentral med utanpåliggande kabel. Jag vet att det ska vara 6-kvadratskabel. Finns det någon typbeteckning på en sådan kabel?

Fråga 2: Räcker det om man drar fram 4 G 6.0 (3 faser + jord) eftersom jag har tänkt att ha en jordefelsbrytare även på nya centralen och på så sätt får nollan därifrån?

Fråga 3: Är det tillåtet at dra denna utanpåliggande kabel delvis dolt, dvs under taklister och innertak, eller måste den vara helt synlig?

Fråga 4: Om man istället väljer att dra fram ledningarna via VP-rör, räcker det då med 16 mm VP-rör för fyra eller fem 6-kvadratledningar?, eller måste jag gå upp i storlek till 20 mm VP?

 
JLT skrev:
Ska dra fram kabel till en kommande elcentral till övervåningen och har lite frågor. Vill passa på innan innertaken är på plats.

Fråga 1: Jag undrar vilken typ av kabel man ska använda om man vill koppla in in extra elcentral från sin befintliga elcentral med utanpåliggande kabel. Jag vet att det ska vara 6-kvadratskabel. Finns det någon typbeteckning på en sådan kabel?

Fråga 2: Räcker det om man drar fram 4 G 6.0 (3 faser + jord) eftersom jag har tänkt att ha en jordefelsbrytare även på nya centralen och på så sätt får nollan därifrån?

Fråga 3: Är det tillåtet at dra denna utanpåliggande kabel delvis dolt, dvs under taklister och innertak, eller måste den vara helt synlig?

Fråga 4: Om man istället väljer att dra fram ledningarna via VP-rör, räcker det då med 16 mm VP-rör för fyra eller fem 6-kvadratledningar?, eller måste jag gå upp i storlek till 20 mm VP?
Fråga 1: Det finns Ekkj och så finns det ju Fkk 5*6 men den är svindyr.

Fråga 2: Nej skall du ha 4 ledare skall det vara 10mm2.

Fråga 3: Ja, om den under den dålda biten ligger i rör.

Fråga 4: Skall du dra Rk6 till centralen så måste du ha vp 25 annars går det aldrig att få i.

Men du kanske inte behöver ha 6mm2, säkra av centralen med 16A istället så blir det ju inte lika dyrt med kabel.
Såvida du inte behöver mycket ström till elradiatorer och spis och annat.

Mvh Tobbe
 
Fast även med 2,5 så blir det väl lite svårt att få i det i 16mm VP rör, 5 trådar alltså?

 
selle79 skrev:
Fråga 1: Det finns Ekkj och så finns det ju Fkk 5*6 men den är svindyr.

Fråga 2: Nej skall du ha 4 ledare skall det vara 10mm2.

Fråga 3: Ja, om den under den dålda biten ligger i rör.

Fråga 4: Skall du dra Rk6  till centralen så måste du ha vp 25 annars går det aldrig att få i.

Men du kanske inte behöver ha 6mm2, säkra av centralen med 16A istället så blir det ju inte lika dyrt med kabel.
Såvida du inte behöver mycket ström till elradiatorer och spis och annat.

Mvh Tobbe
Tack för svaren. Lite funderingar:

Ang. Fråga 2: Måste alla fyra kablar vara 10 mm2? Eller räcker det om jorden/nollan är 10 mm2?

Ang. Fråga 4: Får bli vp25 om jag använder den vp-lösningen.

Ny fråga: Om jag väljer att dra upp fem trådar L1, L2, L3, nolla och jord och vill ha separat jordfelsbrytare i nya centralen. Blir inte det lite konstigt då eftersom jorden från den första elcentralen redan kommer från den centralens jordfelsbrytare och redan är separerad från nollan? Fyller den nya jordfelsbrytaren då någon funktion? Vill gärna ha en separat jordfelbrytare på den nya centralen, så att inte allt bryts vid ev fel.

Angående säkra av centralen med 16 A: Ska till den nya centralen dra separata säkringar till 4 rum samt 2 säkringar till badrum (1 st till golvvärmen och en till bubbelbad) och skulle helst vilja ha en "riktig" central som inte är avsäkrad på 16 A.

En annan lösning jag har funderat på är att dra separata 16 mm vp-rör från ovanvåningen (totalt fem stycken) ner till den befintliga elcentralen. Sträckan är inte speciellt lång, men då måste jag riva upp ett tak i trappen och knacka ur spår i väggen (iofs ganske enkelt, har gipsskivor på tegelvägg, så det blir inte så mycket tegel att knacka) samt byta till större elcentral. Men det kanske är enklast trots allt. Att dra synlig kabel är inte heller speciellt snyggt.
 
hempularen skrev:
Fast även med 2,5 så blir det väl lite svårt att få i det i 16mm VP rör, 5 trådar alltså?
Skulle tro det. Man vill ju inte tvinga in kablarna i rören.

Men behöver jag verkligen dra fem (se tidiagre inlägg under "ny fråga")? Räcker det inte med fyra. Det kommer ju in fyra trådar till min befintliga central och från den centralen kommer det ut fem eftersom jorden/nollan är separerade via jordfelsbrytaren. Borde det inte fungera om man bara kör vidare de fyra inkommande kablarna direkt till nya centralen och där monterar en extra jorfelsbrytare?
 
Det räcker i princip egentligen med 3 6 mm2 och en 10 mm2 men det förutsätter vp rör för att det skall vara praktist.

Den nya jordfelsbrytaren kommer inte fylla någon skyddande funktion i alternativet med en 5 ledare fram, den första gör jobbet lika bra, således räcker det med en jfb i den gamla centralen i det alternativet.

Du är själv inne på det som jag ser det bästa alternativet, nämligen attv dra nya vp rör till den gamla centralen o sköta alla grupper därifrån.
 

Jorden inget med jordfelsbrytaren att göra trots att den heter jordfelsbrytare, den koplas inte in på jorden.
 
selle79 skrev:
Jorden inget med jordfelsbrytaren att göra trots att den heter jordfelsbrytare, den koplas inte in på jorden.
Något har den väl med jorden att göra? Jag trodde att jordfelsbrytaren separerade nollan från jorden. Alltså in i jfb L1, L2, L3 samt nolla. Ut från jfb L1, L2, L3 och jord (dvs nollan efter brytaren). Tror att det är så inkopplat i min befintliga central. Är det fel uppfattat?
 
Jepp in i jfb från matande nät l1 l2 l3 samt PEN ut från jfb till huset l1 l2 l3 samt NOLL.
 
Erik_D skrev:
Jepp in i jfb från matande nät l1 l2 l3 samt PEN ut från jfb till huset l1 l2 l3 samt NOLL.
Okej. Får ta en titt i skåpet vid senare tillfälle. ;) Så då tas jorden direkt från inkommande nätets nolla?
 
JLT skrev:
Okej. Får ta en titt i skåpet vid senare tillfälle. ;) Så då tas jorden direkt från inkommande nätets nolla?
Man kan säga att det är tvärt om dvs man tar nollan från inkommande jorden. Det är en kombinerad jord och nolla som kommer in PEN men den läggs alltid på jordskenan.
Så kopplar man från jordskenan in på nollanslutningen på jfbn och sedan från utgående nolla på jfbn till nollskenan i centralen.
 
Har nu tagit en titt i skåpet och det verkar vara kopplat som ni har förklarat. Tack för hjälpen!
 
Erik_D skrev:
Den nya jordfelsbrytaren kommer inte fylla någon skyddande funktion i alternativet med en 5 ledare fram, den första gör jobbet lika bra, således räcker det med en jfb i den gamla centralen i det alternativet.
Det beror väl på om man ansluter de fem ledarna före eller efter jordfelsbrytaren i befintlig central? Jag vet inte vad reglerna säger men det vore idiotiskt om man inte får göra så då man har jordfelsbrytare i andra änden av ledningarna.

Erik_D skrev:
Du är själv inne på det som jag ser det bästa alternativet, nämligen attv dra nya vp rör till den gamla centralen o sköta alla grupper därifrån.
Ja, dessutom kan man ju ändå dela allt på två jordfelsbrytare, och då kan man sätta varannan grupp på varannan brytare, där "varanann grupp" är vald ungefär så att det blir mörkt i varannat rum om en brytare löser ut, och mer specifikt valt så att till exempel datorn inte blir strömlös om någon tappar rakapparaten i handfatet. (d.v.s. alla 'utsatta' eluttag på en jordfelsbrytare, och alla 'känsliga' eluttag på den andra brytaren).
 
Hur menar du med dom 5 tåtarna yxis ?

 
Erik

Tippar på att han menar att man kopplar centralerna "paralellt" men en JFB i varje, så kommer jag att göra själv när jag drar om.

Med andra ord drar jag vidare från inkommande på central 1 till central två så jag bryter halva huset med varje (och hela i fasadmätarskåpet). Sätter separata JFB i de två centralera (faktiskt två stycken i första pga. min egna övertygelse om uppdelning)

Kommer att dra 5x6 FK mellan centralerna, naturligtvis blir det ju egentligen bara fyra som används, så frågan är om jag skall bygla jord och nolla i den (eftersom den sitter för JFB så "byggs" ju nollan i JFB "efter" kabeln) eller inte använda den blå alls?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.