Vi tänker bygga stenhus med 25 cm cellplast eller mineralull utanpå. Ett problem uppstår då när man vill ha fönstren långt ut i fasaden (och det vill vi)! Fönstren kommer att ligga helt utanför stommen, hur löser man detta? Vill helst inte bygga en "extrakarm" av bräder som sticker ut. Finns det några bra och väldigt stadiga metallvinklar eller så? Alla ideer och uppslag är intressanta!

Per
 
Välier ni cellplast kan ni göra så här. Se till att cellplastens överkant i fönsteröppningens undersida kommer i exakt rätt höjd och i våg, lägg på en Paroc sylltätning. Skruva fast spikplåtar, 40 x lämplig längd, på karmens utsida, ställ karmen på sylltätningen, fixera karmen med kilar och skruva fast spikplåtarna i stommen. Skumma runt sidor och överkant, dagen efter tar ni bort kilarna och skummar igen hålen.
 
Tack Bror, precis vad jag var ute efter! Menar du 40 mm breda spikplåtar? Kilarna kommer att spänna mot cellplasten då, men det är väl förmodligen OK. Har hört att fogskummet får det att sitta bergsäkert, stämmer det? Spikplåten ska väl även fästas i smygen eller...

Tack
Per
 
Det finns särskilda beslag (typ spikplåtar för detta). Tror det är Gunnebo Fastening som gör dom. Jag ska sätta mina fönster på samma sätt - jag har gamma trästomme, 5 cm isolering och sedan fulltegel. Vill flytta ut fönstren men inte fästa dom i teglet - så det får bli spikplåtsvarianten och skum.
 
Stenper skrev:
Tack Bror, precis vad jag var ute efter! Menar du 40 mm breda spikplåtar? Kilarna kommer att spänna mot cellplasten då, men det är väl förmodligen OK. Har hört att fogskummet får det att sitta bergsäkert, stämmer det? Spikplåten ska väl även fästas i smygen eller...

Tack
Per
Kilarna är ju bara till för att hålla fönstret i läge tills skummet härdat, sen plockar du bort dem osh skummar igen hålen. Spikplåtarna fästs i karm och stomme.

Beträffande "Synpunkter" så är det inte att rekommendera placering av fönstret i lfutspalten bakom teglet, karmen kommer ju då mot kall luft och risken för kondensbildning ökar. För fönstrets bästa så är en placering längre in i väggen att föredra.
 
Jag sätter inte mina fönster ända ut i liv med ytterfasaden men inte heller i liv med den gamla trästommen. Jag vet att det i vissa hänseende är bättre att sätta fönstret långt in i väggen, men av estetiska skäl är det inte aktuellt för mig.
 
Tack Bror och Synpunkter!
Hittade plåtarna i Gunnebos katalog Vimoplåt och Vimovinkel kallas de. Verkar vara ett system som funkar.

Per
 
Stenper skrev:
Har hört att fogskummet får det att sitta bergsäkert, stämmer det?
Just att de sitter bergsäkert kan vara ett problem också - det går inte att efterjustera fönstren och det ska man ha klart för sig innan och under monteringen.

Roger
 
Tänk på att skummet expanderar och kan pressa ihop karmen så att fönstret inte går att öppna. Kila därför i springan mellan fönster och karm tills skummet torkat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.