Hej

Jag har en dosa i takhöjd utan eluttag med täcklock. Är det några konstigheter att sätta dit ett utanpåliggande eluttag och skarva sig in på befintligt mha Wago-222? Tänker om det finns krav på klamring av kabel etc. eller bör jag montera dit en kopplingsdosa istället?
 
Är inte riktigt med på vad du beskriver. Lägg gärna upp bilder på hur det ser ut.
 
En dosa i takhöjd innebär normalt en kopplingsdosa. Man bör inte blint nalla ström till ett uttag ifrån första bästa kopplingsdosa, utan första frågan är vad denna dosa betjänar och om den är lämplig att använda till det syfte uttaget har.

Var är det tänkt att uttaget ska placeras? Man sätter normalt inga uttag uppe vid taket, utan däremot lamputtag. Det finns insatser som passar i kopplingsdosa så blir det infällt. Ska ett fast monterat uttag placeras längre ned på väggen så innebär det klamrad utanpåliggande installationskabel. Till sist ska uttaget vara skyddsjordat om övriga uttag är skyddsjordade, annars inte. Det kan även tillkomma krav på JFB beroende på typ av rum och hur man bedömer ändringen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hej igen!

Ja det sitter en kopplingsdosa på väggen i takhöjd idag. Jag behöver få dit ett nytt utanpåliggande uttag i normalhöjd för ett eluttag. Säkringen är på 10A och sköter belysning och eluttag i hallen. Ojordat. Min plan var att få dit ett nytt eluttag med utanpåliggande installationskabel som klamras fast. Räcker det med ett vanligt doslock med kabelgenomföring och snäppfäste?
 
Ja det är så man gör.

Arbetet kräver dock behörighet.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det är så man gör.

Arbetet kräver dock behörighet.
Japp det är jag fullt medveten om.
Tack för era svar!
 
Nu har elektrikern varit här och satte Wago 222 som toppklämma. Han sa att han hade tänkt att använda den Torix som satt innan men att han var tvungen att sätta Wago eftersom det var påskarvat en EK på resterande FK sedan tidigare. Stämmer detta eller försökte han bara tjäna pengar på mitt okunnande?
 
tommib
Det stämmer (väl). Visst går det att kombinera EK och FK i en torix men resultatet riskerar att bli undermåligt. En elektriker bör väl kunna klara det men frågan är om det inte tar så mycket längre tid att du tjänar in den där Wagon i alla fall.

Att sätta en 222 var väl lite omodernt när 221 finns men det spelar ingen större roll mer än att den är just lite större. Pris borde väl vara någonstans runt 10-15 kr med ett duktigt påslag för elektrikern (procentuellt, inte i kronor).
 
  • Gilla
Tacobob
  • Laddar…
Det är inte helt enkelt att få in ytterligare en ledare i en torix - Särskilt inte om det är blandat olika typer. Så jag tycker elektrikern gjorde rätt som bytte till en modernare toppklämma.
Kostnaden är det väl, som sagt var, inte så mycket att orda om. Nån tia för hårdvaran och några minuters arbetstid typ.
 
useless useless skrev:
Det är inte helt enkelt att få in ytterligare en ledare i en torix - Särskilt inte om det är blandat olika typer. Så jag tycker elektrikern gjorde rätt som bytte till en modernare toppklämma.
Kostnaden är det väl, som sagt var, inte så mycket att orda om. Nån tia för hårdvaran och några minuters arbetstid typ.
Okej, då behöver jag inte oroa mig för det ekonomiska då mao :rofl:
Har dock blivit lite nojig efter att nu har läst på om Wago, verkar vara lite diskussioner angående detta.. Kanske bara är jag som nojar i onödan, men rent generellt för alla toppklämmor gäller att det är bra kontakt, annars finns risk för brand? Större effekt = mer värme = större krav på bra kontakt? Rent teoretiskt skulle inte säkringen gå innan en eventuell brand förrän nolla och fas kortslutes?

Skulle vilja få alla toppklämmor genomgångna i 70-tals kåken för att sova bättre....
 
Redigerat:
tommib
En vettigt gjord skarv med Torix är utmärkt och behöver inte åtgärdas. Det är som sagt när man lägger till ledare eller blandar typer som det kan bli tokigt. Torix är också mindre förlåtande vid montaget jämfört med moderna toppklämmor. Det är helt enkelt lättare att göra rätt.

Jag vet inte riktigt vilken debatt du oroar dig för angående Wago. De är utmärkta produkter när de används rätt.

Du får väl följa upp här med hur mycket elektrikern fakturerar för Wagon, apropå all debatt om påslag osv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.