Hej :D


Hur vet man om man har infällda eller utanpåliggande vägguttag?

Jag bor i ett 2 år gammalt hus. Är bara nyfiken :rolleyes:

Stängde av brytaren till huset och skruvade bort locket bara för att titta hur det såg ut. Det var ett hål in i väggen och såg ungefär ut såhär som på den här bilden (fast utan kablar som hängde ut) http://www.eio.se/ElIHemmet/handigmedel/PublishingImages/vagguttag/bild8.bmp


Mina vägguttag är inte jämsides med väggen, dem "sticker ut" eller hur man nu ska säga, ja kåpan ligger inte platt mot väggen.
 
Om du har utanpåliggande då har du allt som oftast synliga kablar också.

Utanpåliggande: Synlig elinstallation på klamrat på vägg, synliga kablar, stora uttag och strömställare.

Infällt: Elen dragen i rör i väggarna, vägguttag och strömställare betydligt mycket mindre, men sticker fortfarande ut 1.5-2 cm.

Jag skulle tro att du har infällt.

//Patrik
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Tack för det snabba svaret :D
 
Disneygrisen skrev:
Hej :D


Hur vet man om man har infällda eller utanpåliggande vägguttag?

Jag bor i ett 2 år gammalt hus. Är bara nyfiken :rolleyes:

Stängde av brytaren till huset och skruvade bort locket bara för att titta hur det såg ut. Det var ett hål in i väggen och såg ungefär ut såhär som på den här bilden (fast utan kablar som hängde ut) [länk]


Mina vägguttag är inte jämsides med väggen, dem "sticker ut" eller hur man nu ska säga, ja kåpan ligger inte platt mot väggen.
För att formulera sig mera tydligt:
Prova att sätta en stickpropp i vägguttaget. Antingen så går stickproppen så långt in så att Du lätt kan inse att stiften på stickproppen försvinner "in i väggen" och då är uttaget infällt. Eller så kommer inte stickproppen längre in än att Du lätt kan inse att stiften på stickproppen, i sin helhet, är utanpå väggen. I detta fall rör det sig om ett utanpåliggande uttag.

Sedan finns det också vissa (gamla) uttag som nästan inte sticker ut alls. Men den typen blev för länge sedan förbjuden att nymontera, eftersom dessa brister i fråga om barnsäkerhet.
 
Behöver du låg "bygghöjd" på något ställe. Då kan du montera ett envägsuttag från t.ex ELKO Det har mindre utstick än en strömbrytare eftersom hela brunnen får plats i dosan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.