Jag fick slutligen med mig frugan på att bygga ett tillhåll för mig och mina projekt. Det blev ett rätt stort utrymme på 200m2 med 4,2m i takhöjd. Nu har jag funderat i över ett års tid på hur jag skall göra med elen. Jag kan få svårt att komma till skott bara för att jag sitter och funderar så mycket på detaljer som jag inte vill göra bort mig på. Bygger man nytt och har försökt att planera allt i minsta detalj så vill man inte göra några uppenbara blundrar. Vad detta är just i detta fall vet jag inte riktigt eftersom jag inte har så bra koll på el.

Utrymmet är tänkt att delas upp i tre delar. Ett litet förråd, en spolhall med egen port och resten ett större utrymme för diverse. Min första tanke var att förbereda för att alla kablar jag kan, men det är lite drygt med tanke på att jag bara körde på (utifrån sett) 45+145 i stommen och har ingen lust att regla på med ytterligare 45x45 (allt står på en platta jag murat 19cm leca på). Det blir väl till att borra för rör i varenda regel (cc60) då? Det låter ju jobbigt när man dessutom garanterat kommer behöva fylla på och det då blir utanpåliggande. Hur ska jag tänka? Kabelstegar? Lämna en spalt som man kan öppna längst upp och/eller längst ned? för att mosa in mer kablar och på så vis bara behöva dra utanpåliggande vertikalt där behov finns?

Vart köper man kabelstegar? Nytt? Blocket? Någon firma som samlar på grejjor från rivningar? Nytt blir så pass dyrt att det infällda vinner många poäng.

Just nu har jag maskiner och skarvkablar överallt och det känns rätt ohållbart. En 400kg justersåg står ju där den står så det känns bara drygt att behöva böka med palllyft och motorlyft över 3-faskabeln varje gång man skall passera (har lite blandat maskin/bil-mek och maskiner för träbearbetning).
 
Mikael_L
Gratulerar till ditt jättelika latjolajban.
Är jag avundsjuk? ... bara förnamnet, typ... :cool:

Jag har valt att dra utanpåliggande i garaget (när det nu blir) för att inte bli stående i bygget med beslutsångesten över den planeringen. Jag bara köttade på med skivor på väggarna, det kändes bra.

Men nu ska det alltså så småningom upp en utanpåliggande installation. Och fördelarna är ju, förutom att det gick snabbt lite tidigare i byggprocessen, att det går att förändra relativt lätt, när man flyttar på någon permanent placerad maskin eller så.

Men nackdelarna är ju att det måste bli en relativt sparsmakad installation, alltså funktionsmässigt och hur det är uppdelat på grupper.
Det skulle ju se rent löjligt ut med ett gigantiskt knippe uppspikad kabel. :)

Alternativet skulle iofs vara kabelstegar, då kan man öka mängden kabel utan att det ser för konstigt ut.
För ditt (och mitt) bruk skulle väl smäckra trådstegar vara det rätta:
2461156199.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det tål helt klart att funderas på.
Idag anser jag att jag själv nog borde kört infällt. Men som sagt, då hade jag också varit tvungen att kläcka fram en ordentlig plan för hur det skulle vara utformat. ;)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
S.k. "uttagslådor" finns i många varianter och kan liknas vid en liten byggcentral men för fast installation på väggen. Då blir det bara en grov kabel som går runt från låda till låda. De kostar dock en rejäl slant.
 
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
S.k. "uttagslådor" finns i många varianter och kan liknas vid en liten byggcentral men för fast installation på väggen. Då blir det bara en grov kabel som går runt från låda till låda. De kostar dock en rejäl slant.
Och löser ändå inte saker som trappkopplingar, portautomatik, belysning på rörelsesensor, MV-uttag på timer osv osv
Då blir det likförb ett kabelknippe.
 
Ja, fast mindre.
 
  • Gilla
305
  • Laddar…
kör på en elcentral, kabelstege/ränna högt upp och synlig installation utifrån den, spolhallsarmaturer samt vattenburna aerotempers kanske me hög rördragning där också! nedsläpp till paralelltryckknapp me lyse i å relästyrd belysning. 3fasgrupper till säkerhetsbrytare för fasta maskiner samt tapetsera med uttag, kan aldrig bli för mycket! tänk även på el till evakueringsfläktar i spolhall(imma)! glöm inte några fasta sladdvindor, går att koppla direkt i dosa samt något 3fasuttag! och dela för guds skull upp uttagsgrupper o belysning på olika jfb, be blir så fort mörkt annars! Det går att göra snygga installationer utanpåliggande om man har stege i taket! behöver ju sompåpekat inte vara nyckelfärdigt på en gång heller!
 
Ah, vad förvånad jag blev! Flera svar på knappt någon tid. Det tackar jag för! Det är otroligt värdefullt att höra hur andra tänker efter att man till slut krupit till korset och vänt sig till byggahus-forumets då man inser att man faktiskt inte kan reda ut det hela genom att resonera med enbart sig själv. Att dra stora breda band med massvis av kabel intill varandra har jag sorterat bort. För att komma till skott så låter det som att ni tycker att stegar är rätt. Vart hittar man prisvärda kabelstegar? Blir en del antar jag. Byggnaden är 20x10m.
 
Tänk på att om du väljer kabelstegar så tycker jag att det är en fördel att sätta dem plant på väggen mot att sätta dem på konsoller. De skall hållas rena också sedan, det fastnar inte lika mycket när de sitter vertikalt.
 
För min del blev det kabelkanaler, Thorsmans matarkanaler.
bara att lägga i kabel och stänga locket.
Kabelstegar måste najas och ung samma jobb att göra snyggt som att klamra kabel.

Protte
 
Jag skulle ha dragit infällt så mycket som möjligt när väggarna ändå är öppna....sedan kompletterat med Thorsmanslist alt klammat det jag kommit på i efterhand......stege/ränna skulle jag bara använda i undantagsfall....

Glöm inte bort att fota hela projektet och lägg upp en tråd här...;)
 
Infällt enbart där man med säkerhet vet att det inte kommer att "modifieras" utanpåliggande i övrigt för flexibiliteten. Trådstege samt kabel (eklk) så blir det snyggare.
 
Mp-stege. Billigt och bra. Googla . Kolla på deras hemsida.
 
Stege å konsoller är förvisso dyrt men en 200 mm stege på 6 meter kommer man en bra bit på! Å som du sa, kolla med nått rivnings/ombyggnadsprojekt som håller på i din närhet, gamla ledningsstegar, konsoller å liknande kan gå att byta till sig mot en bullpåse eller smörgåstårta! Annars kolla me en lokal elfirma vad dom vill ha per 6meterspipa stege, 12-1800 per styck plus moms tror jag om du köper 6 bitar! (12000 e mycket pengar jag vet)
 
IMG_2933.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2935.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20121208_121209.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går ganska fort att stöka ned. Speciellt då man går med på att vinterförvara diverse maskiner, husvagnar mm. Nästa vinter blir det annat. Jag vill leka där inne! (Det samlas fort en väldans massa saker längst väggarna -jag gruvar för då jag tar tag i el och väggbeklädnad, men jag hoppas jag kan få till en början till sommaren i alla fall)
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Tack för dom bilderna....nu blev man ju inte avundsjuk alls.....:surprised:
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.