Hej där!

Håller på att färdigställa en renovering i sovrummet och önskar lägga om den utanpåliggande elen. Tanken är att förbereda så mycket som möjligt innan elektriker kommer hit för kontroll/inkoppling.
Det är ett äldre lägenhetshus och elen var riktigt dåligt dragen i just detta rummet tidigare.

Enligt bilderna så har jag stött på lite problem vad gäller värmerör som kommer gå längsgående med min planerade rutt.

Jag har sökt en del på nätet, men inte hitta svar vad gäller distans från värme/vattenrör. Anses detta (enligt bild) vara ok? Ställer frågan då det hade varit tråkigt att behöva göra om efter att elektrikern varit här.

Stort tack!
 
  • Elen är omdragen längs golvlister i ett renoverat sovrum med tapet, nära till värmerör och en väggkontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat sovrum med nytt golv och tapet samt synlig ledning längs väggen och värmerör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan inte se något problem med detta.
Rören blir inte extremt varma, och kabeln håller godkänd isolering.
 
Har du kollat med "din" elektriker att jan tycker det är OK om du lägger kabeln och han ska koppla? Det brukar ofta stöta på patrull om man inte varit överens om det innan.
Jag tar ju för givet att du inte tänker koppla själv när du skriver så men då vill jag bara tala om att det är lika "olagligt" att utan auktorisation lägga kabel som att koppla.
Ps
Har man dragit sina "trådar" är ju bara det enkla kvar, att koppla in. Hur det ska kopplas måste man ju veta innan man drar sina trådar.
 
Tack för svar. Elektrikern har jag anlitat tidigare (vän till min bror). Har tidigare inte varit några problem med att jag drar elen, men då har det heller inte varit några rör inblandade. Han är på semester och jag önskar inte störa honom nu.
Kanske får invänta honom i alla fall!
 
Standardinstallation enligt första bilden med kabeln på sockeln, men ser något annat,kablarna kommer upp bakom sockeln och så får det inte vara,utvändiga kablar ska skönjas i hela sin längd om det inte är s.k kabelrännor, .kan gå att ha det så, men då ska det sitta skyltar som talar om att det finns kablar bakom med jämna avstånd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.