Har en gammal faluröd träkåk från 1870. Jag tänkte göra lite nya elinstallationer och undrar om det finns nåt utanpåliggande som passar. Jag skulle i princip kunna dra det inne i väggarna och taken men tycker att det skulle vara trevligare och mer tidstypiskt att ha det utanpå.
 
Visst finns det, men kostar tyvärr skjortan (450 spänn  :surprised: styck för utanpåliggande bakelitströmbrytare på Gysinge - tjenare!).

Funderar just själva på hur vi ska göra - att börja fräsa in ledningar i våra 200-åriga timmerväggar är liksom inget alternativ...

Kommer du på något prisvärt och bra får du gärna dela med dig av dina tips!

Dyrt men snyggt finns alltså här:
www.gysinge.nu
 
jocke@nybleus.se skrev:
Hej


F.ö. så var väl all el utanpåliggande förr?
Innan man kom på att man kunde massakera väggarna?  ;D
det är nog enklare förklaring än så ;)
När huset byggdes 1870 så fanns det kanske ingen elkabel framdragen till byn. Fotogenlampor var inga antikviteter på den tiden.
Elektrificeringen kom .... tror det började ca 1900 (elverket i vår stad fyllde 100år för ett par år sen). ... och ännu senare lyste det i landsbyggden. Nu minns jag inte när Edison upfann glödlampan ......
Hade man till slut fått elledningar i det redan byggda husen så skämdes man inte för dom heller, och det var lätt att komma åt för reparationer som kanske behövdes oftare med dom gamla material ;).
gaia
 
Leta gamla brytare och uttag. Det är helt lagligt att använda om dom är hela. Elektrikern kan kolla att dom är ok. Vill han (hon) inte installera gammalt av princip. Byt elektriker! ;)
 
jocke@nybleus.se skrev:
Hej

Eljo's Renova-serie är lite billigare än "äkta" bakelit.
Inte billig men billigare än Gysinges.
Jovisst, men jag är lite tveksam till hur snyggt det verkligen blir när man ska använda de där "ringarna" för att göra det hela utanpåliggande - ser inte det lite konstigt ut, eller? Det verkar synas så tydligt att de egentligen är gjorda för att monteras infällda...

Infällda är de dock helt ok.

Är det någon som har köpt dom och monterat som utanpåliggande, med "ring", och som kan lägga in ett foto så man ser hur de blir?
 
Vi har Eljo Renova, och på ett par ställen utanpåliggande med ring.

/EB
 
  • brytare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hm, ja det var ju faktiskt ganska ok... Kanske dags att tänka om gällande det där ::)

Tack för hjälpen!

P.S. Är ringen i silver?
 
Vi har också det, jag tycker det är halvfult, men det är ju all elinstalation... :-/

Tyvärr har jag inga bilder på hur det ser ut nu, att det ska vara så svårt att fota de klara projekten!!! >:(
 
Tyvärr har jag inga bilder på hur det ser ut nu, att det ska vara så svårt att fota de klara projekten!!!
Ja TorpSara, jag väntar fortfarande på din bild av regnskyddet... ;)
 
Är ringen i silver?
Nej, den är vit, det är skuggan som gör att den ser mörkare ut.

Visst ser de lite plastiga ut, men om man inte vill lägga ner en förmögenhet på just lysknappar så är de helt OK. Dessutom mycket snyggare än de vanliga fyrkantiga.

/EB
 
Torpar-Anna skrev:
Ja TorpSara, jag väntar fortfarande på din bild av regnskyddet...   ;)
Bilder på plats! :)
 
EB skrev:
Vi har Eljo Renova, och på ett par ställen utanpåliggande med ring.
Hur stora är dom? Som moderna infällda eller små som gamla utanpåliggande?
 
Klostergården skrev:
Hur stora är dom? Som moderna infällda eller små som gamla utanpåliggande?
Som de moderna i storlek, alltså större än de äldre i porslin eller bakelit. Jag har också Renova i blandning av infällda och utanpåliggande beroende på rum. Och vi är i alla fall nöjda. De är en ok kompromiss som man inte blir ruinerad av.
 
Synd att dom är så stora. Det är mycket storleken som "gör" gamla utanpåliggande.  :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.