Hej,
Jag undrar lite vad det bästa alternativet blir när man ska gå ifrån en infälld takdosa till dels en belysningsarmatur men även en garageportsöppnare.
Takdosan används idag som en kopplingsdosa.
Ska man sätta belysningsarmaturen över dosan och ansluta portöppnaren till dosan via armaturen, eller finns det några bra lock/dosor som kan hantera två (EKK)kablar ut från dosan på ett bra sätt?
 
Med lite flyt kanske armaturen har en blindplint för vidarekoppling. Då kan du dra en fyrledare med fas, nolla, jord och tändtråd från dosan till armaturen och sedan en treledare vidare till garageportsöppnaren.
 
G Guson skrev:
Med lite flyt kanske armaturen har en blindplint för vidarekoppling. Då kan du dra en fyrledare med fas, nolla, jord och tändtråd från dosan till armaturen och sedan en treledare vidare till garageportsöppnaren.
Ja, det skulle ju gå, det var min tanke också. Eller att man bara drog två EKK en som bara passerar armaturen till portöppnaren.
Det finns inga takdoslock med två kuloutgångar va?
 
Den frågan var nyligen uppe på forumet och det verkar vara lite enhörning över dubbelutgångslock. Flera "har sett" men ingenstans finns de att köpa. Ett tips som dök upp var att ta ett förhöjt lock och kapa ur i kanten för två kablar.
 
G Guson skrev:
Den frågan var nyligen uppe på forumet och det verkar vara lite enhörning över dubbelutgångslock. Flera "har sett" men ingenstans finns de att köpa. Ett tips som dök upp var att ta ett förhöjt lock och kapa ur i kanten för två kablar.
Annars får jag göra ett själv, men då vet jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.