Äntligen ska Telias Thompson-burk slängas ut. Blir med fiber via Utsikt stadsnät och kan välja fritt inom kort. Med många val som ska göras förstås:)

Angående router - jag har kollat på några stycken men har svårt att välja. Jag vill gärna höra synpunkter och allra helst om någon använt någon av dessa.

*Linksys WRT 1900AC och den verkar ju bra. Och dyr. Fördelar är 4 externa antenner, beam forming och nätverkskarta.
*Linksys EA6900. 1000 kr billigare än WRT1900 och ser på pappret ut att ligga nära i spec.
*ASUS RT- 66 och 68-serierna. Har hört att dom blir väldigt varma, annars vet jag väldigt lite om dem...

Någon som använt dessa routrar...? Fler förslag?
 
Hur tekniskt bevandrad är du och/eller din bättre hälft? (Om sådan finnes) Nu har ju tyvärr priset stigit igen, men en HP N54 microserver med pfsense (eller annan brandvägg) och en accesspunkt från förslagsvis Unifi, ger en mycket kompetent lösning, men är ju inte lika enkelt som en allt-i-ett-box, även om det inte är så komplicerat att sätta ihop. Blir lite dyrare, men oerhört bra.
 
Det är ju nästan alltid kul med fler burkar, men i det här fallet är en allt-i-ett-box det enda alternativet. Det ska funka och vara enkelt att administrera. Med två små barn är det plug-and-pray som gäller :)
 
magda136 skrev:
Någon som använt dessa routrar...? Fler förslag?
Nej, men min erfarenhet är att enbart en router sällan täcker hela huset på ett acceptabelt sätt.

Jag har två, en som är huvudrouter och är ansluten till inkommande nätverksanslutning. Därtill har jag ytterligare en som jag kör i "bridge mode" och därmed fungerar som en osynlig "räckviddsförlängare" och som användare ser man bara ett nätverk.

Själv använder jag Apple Time Machine som huvudrouter och en Apple Airport Extreme som "förlängare". Detta p g a att vi numera har 80% Apple produkter hemma. Annars har jag sedan tidigare bra erfarenhet av både D-Link och Netgear.
 
Om ni har någon Apple-grunka i huset är Airport Extreme värd att överväga. Den är inte snabbast i konkurrensen men mycket stabil och mycket enkel att installera och administrera med Airport-verktyget som finns i alla Appleenheter.
 
Jag har två st ASUS (rt-ac66u & rt-ac56u) och dom är nog de bästa konsumentrouters som finns. Inga konstigheter att installera.
Försök få fiberavlämningen centralt i huset och på ett ställe där routern kan stå utan att skämmas.

Värmeproblem har jag inte haft några och så här ser en rt-66u ut på insidan numera:

borde funka...
 
  • 130513-6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns bara ett svar på frågan:
ASUS RT-AC66U
 
Först och främst håller jag om att med EN burk kan det vara svårt att få bra WiFi-täckning.

Jag har själv en Asus RT-AC66U som fungerar som router, dess WiFi används dock inte eftersom den står i källaren och i ena änden av huset (det är där fibern kommer in, därför står den där). Om man dessutom flashar om dem med Merlins modifierade mjukvara så är Asus routrar väldigt flexibla. Fördelen med Merlins mjukvara kontra varianter som dd-wrt och openwrt är att den är baserade på Asus men med några små tweaks som gör att den är mer konfigurerbar.

Sen har jag ett par gamla "routrar" som är konfigurerade som rena accesspunkter som får stå för WiFi-täckningen. De är monterade lite mer optimalt ur täckningssynpunkt är routern i källaren.

Köper man en Asus för dess WiFi-stöd så blir det ju dock inte så smart att göra så:)

Jag valde inte min router för WiFi-stödet utan för att den hade mycket RAM och snabb processor (jag har planer att köra Asterisk på routern, alltså telefonväxel för IP-telefoni, främst för att kunna komplettera vår Siemens S675IP med klienter i mobiler och surfplattor).

Nåt som är viktigt att kolla på i tester är vad de klarar för hastighet WAN-LAN. Det är inte alltid korrekt specat. Även om en router har gigabit-portar både på LAN och WAN kanske den inte orkar skyffla mer än 70-80 Mbit/s. En liten varning där för Asus, de är bara snabba om de kan utnyttja hårdvaruacceleration och det finns en hel del finesser (t.ex. QoS och föräldralås) som är inkompatibla med den (och automatiskt slår av den). Så länge man inte har snabbare fiber än 100/100 så är det inget problem, men den dag man vill ha snabbare så blir det kinkigare:)

En annan väldigt prisvärd burk är Netgear WNR 3500L, framförallt om man ska ha den enbart som trådad router (och ha separata accesspunkter). Den har inga externa antenner så dess WiFi-täckning är antagligen lite sämre än Asus. (Jag har en som jag använder som "server" och NAS, använder alltså inte WiFi på den, men har en USB-hub ansluten med en USB-sticka för extra mjukvara och en extern hårddisk för fillagring.)
 
Jag kör på Asus RT-N66U. Problemfritt, inget strul alls under det halvåret jag haft den igång. Kopplade in den och sen har den funkat, precis som man vill att en router ska göra. Har mest apple-grejer som klienter, förutom en linuxserver. Bra fart och täckning i mitt trähus. Blir något sämre ute i trädgården dock.
Hade en Asus WL-500g tidigare under 6-7 år, först med originalfirmware problemfritt under flera år. Sen prövade jag dd-wrt något år för att kunna labba lite mer. Fungerade fortfarande stabilt och bra, men nu har den dött, sannolikt pga dålig nätdel.
 
Ingen som använder linksysprylar....?
 
MathiasS skrev:
Jag skulle faktiskt köra på TP-link idag. Assussarna har bra rykte osv men kostar för mycket.
Tja, ASUS RT-AC66U kostar ca 1300:- Skulle det vara så dyrt?
 
En annan sak att tänka på, om man har rejält snabb uppkoppling utan datamängdsbegränsning (fiber) och ev funderingar på att titta på utländsk IP-TV som Hulu/Netflix etc så är en central router med VPN funktion en bra grej.
 
MRK skrev:
En annan sak att tänka på, om man har rejält snabb uppkoppling utan datamängdsbegränsning (fiber) och ev funderingar på att titta på utländsk IP-TV som Hulu/Netflix etc så är en central router med VPN funktion en bra grej.
Är inte det standardfunktionalitet nu för tiden?

Hur är det med multiple SSID i routrar? Jag vill ha minst två separata nät (guest och privat). Och helst ett för tv:n att surfa via som ligger högst i QoS (om ni förstås vad jag menar....).
 
Och det här med ip-telefoni... Är sip-funktionalitet inbyggt i många routers? Någon som har en länk till någon guide för hur det funkar? Jag tänker att hur svårt kan det va att konfa...?! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.