Vilken betydelse har det för ventilation och isolering om ett fönster är monterad med invändig eller utvändig smyg?
Har det nån ytterligare betydelse än den estetiska?

Magnus
 
Hej!

En utvändig fönstersmyg skyddar väl fönstret mot väder och vind en del jämfört med om man har det monterat platt mot fasaden. Jag tror att många fönstertillverkare rekommenderar att man ska ha så.

/pinebar (Som har alla fönster platt mot fasaden och smygarna helt på insidan)
 
hej!nya hus brukar ha smyg både in o ut vändigt.bästa isolering uppnår man om fönstret monteras slätt med den utvändiga gipsen,kan finnas annan vindtätning också.man kan montera fönstret i vilket djupläge man själv vill,det är en smaksak.äldre hus hade fönstrena långt ut.
 
En tumregel man bör väl följa är att om man byter ut fönster skall det nya sitta där det gamla satt, detta för att ett fönster skall sitta i varma delen av väggen för att det skall bli så effektivt som möjligt o inte få problem med kondens.
Tillägsisolerar man ett hus tycker jag att fönstret skall sitta kvar där det sitter o att man bygger på med en utvändig smyg.
O som sagt i nyaare hus med 350mm eller ännu tjockare väggar kanske det hade sett konstigt ut med bara invändig smyg som då hade blivit ca 21cm eller mer.

Staffan
 
verktygsgurun skrev:
En tumregel man bör väl följa är att  om man byter ut fönster skall det nya sitta där det gamla satt, detta för att ett fönster skall sitta i varma delen av väggen för att det skall bli så effektivt som möjligt o inte få problem med kondens.
Tillägsisolerar man ett hus tycker jag att fönstret skall sitta kvar där det sitter o att man bygger på med en utvändig smyg.
O som sagt i nyaare hus med 350mm eller ännu tjockare väggar kanske det hade sett konstigt ut med bara invändig smyg som då hade blivit ca 21cm eller mer.

Staffan
Jag har satt mina fönster i liv med ytterpanelen. Det vore stor synd och skam att montera utvändiga smygar på fönster med riktiga spröjs och på en sådan här hustyp.

DSC01639.jpg

Fönstren är kopplade och vad jag förstod av RM-Snickerier är det bara intressant ur energisynpunkt att den inre bågen ligger i den varma delen av väggen. Det är ju ändå ett kontinuerligt "läckage" mellan bågarna.

Fönstersmygarna är 21cm djupa på insidan. Fodren 95mm breda.
 
Jag är oxå helt klart för smyg på insidan! Och va gör det om dom är 20-30 cm djupa? Då slipper man ju en utstickande hylla för krukorna! Fast då har jag ju bara sett till det estetiska då jag inte har en aning om det funktionella för huset...
 
tjena!det där med att fönstrena ska sitta där dom satt tidigare, vill jag inte hålla med om.värme mässigt kan dom sitta här, men estetiskt ser det ingen vidare ut,lika så med över hänget pågrunden.detta är bara min åsikt?han med det fina röda huset hade satt dom längst ut,som man hade förr.detta nämde jag tidigare.
 
Har en aning om att jag har läst att om man har radiatorer så får man ett bättre skydd mot kallras om fönstret sitter långt in, genom att varmluften som stiger från radiatorn då passerar närmare rutan. Men jag är inte säker, kan nån bekräfta?

Annars håller jag med om att gamla hus ska ha smygen på insidan. Gamla tilläggsisolerade hus med fönstren kvar där inne blir som fästningar med skottgluggar.
 
Våra gamla fönster satt ung. mitt i väggen, men när vi bytte fönster för ett par år sedan så monterades fönstrena i kant med innerväggen. Men jag kommer inte ihåg anledningen, därav frågan :)
Det hade med ventilation eller energispar att göra.

Magnus
 
Estetisk/arkitektoniskt finns bara ett alternativ - sätt fönstrena långt ut, dvs utan stora utvändiga smygar. Det ser för djävligt ut (jag har det själv, än så länge...). I de flesta andra avseenden torde det vara bättre att sätta fönstrena långt in. Det handlar i detta fall om en avvägning som varje individ måste göra utifrån sina egna preferenser.
 
Gammalt hus med tegelväggar.
Innan:
Innvändig smyg 35cm, karm 8cm, utvändig smyg 5cm.

Efter (utvändig) tilläggsisolering:
Innvändig smyg 38cm, karm 14cm, utvändig smyg 6cm.

Kan tilläggas att inre delen av fönstersmygarna är 10-20 cm bredare än fönstermåttet.
Vi provade först att sätta de nya fönstren på samma ställe, men vi flyttade dem snabbt..

/ Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.