Plast är väl i och för sig alltid ett material som åldras, men är det här rimligt? Precis klar med en renovering av ett rum och behövde byta ett uttag som var trasigt. Alla uttag i det rummet byttes ut för drygt tio år sen. När jag kom hem med det nya fick man en smärre chock att de gamla hade åldrats/gulnat så mycket. Detta är ett exempel, några var mindre gula och andra mer gula. Känns inte jättekul att återmontera 😠

Två vita dubbla eluttag, oanvända, ligger på grått mönstrat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Renova Modell. Dom har gulnat då, i infallande solljus så gulnar dom fortare, annars gör dom det med tiden, förr fanns något som hette Europavit och var lite gulaktig. Så det blir att flytta om uttagen till ställen dom inte syns på, annars fler nya, kanske något rum med lika uttag som är gömda bakom något och skifta.
 
J jonaserik skrev:
Renova Modell. Dom har gulnat då, i infallande solljus så gulnar dom fortare, annars gör dom det med tiden, förr fanns något som hette Europavit och var lite gulaktig. Så det blir att flytta om uttagen till ställen dom inte syns på, annars fler nya, kanske något rum med lika uttag som är gömda bakom något och skifta.
Ja Eljo Trend E-vit, "nikotingul redan vid leverans" minns man med avsmak 🤢

Tror jag ska försöka hitta något helt annat som är mer beständigt istället. Porslin eller liknande. Jag har ingen lust att byta apparater vart tionde år.
 
Är de hela och välfungerande i övrigt eller har de andra brister än de rent visuella? Jag har planer på utanpåliggande svarta renova i ett fritidshus men om plasten är usel bör jag kanske tänka om.
 
F fribygg skrev:
Är de hela och välfungerande i övrigt eller har de andra brister än de rent visuella? Jag har planer på utanpåliggande svarta renova i ett fritidshus men om plasten är usel bör jag kanske tänka om.
Det handlar enbart om det visuella. Tänker du dig svarta så kanske det inte är något problem - de lär ju inte gulna i alla fall.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Allt finns i porslin, men priset blir några ggr större, även din Renovatyp.
 
J jonaserik skrev:
Allt finns i porslin, men priset blir några ggr större, även din Renovatyp.
Nja, utbudet jag har sett övertygar inte fullt ut men jag kan ha missat någon serie. Vad föreslår du?
 
D
Här på forumet har en användare fotodokumenterat sin lyckade blekning av gulnade apparater med väteperoxid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.