Jag behöver några "USB laddare" (nätadaptrar med en USB kontakt och lämpligt volttal) för att strömförsörja ett antal sensorer till Z-WAVE hemautomation. Då dessa skall drivas dygnet runt vill jag hitta pålitliga nätadaptrar med så hög verkningsgrad som möjligt.

Tar med tacksamhet emot förslag på lämpliga produkter!
 
Hur många behöver du? Det kom nya regler för tomgångsförbrukning för några år sedan och alla är switchande spänningomvandlare. Generellt är det fråga om mycket låga effekter. Jag vet inte var man hittar uppgifter om tomgångsförbrukning och verkningsgrad, men är ganska övertygad om att det rör sig om för låga effekter för att vara något att bry sig om. Långt innan du funderar över spänningsomvandlarens verkningsgrad bör du i alla fall fundera över sensorns effekt.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Fundera även på hur ren 5V-spänningen måste vara. Det finns inte någon specifikation för detta i USB-standarden.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Avemo skrev:
Hur många behöver du? Det kom nya regler för tomgångsförbrukning för några år sedan och alla är switchande spänningomvandlare. Generellt är det fråga om mycket låga effekter. Jag vet inte var man hittar uppgifter om tomgångsförbrukning och verkningsgrad, men är ganska övertygad om att det rör sig om för låga effekter för att vara något att bry sig om. Långt innan du funderar över spänningsomvandlarens verkningsgrad bör du i alla fall fundera över sensorns effekt.
Effekten kan jag inte göra mycket åt (har redan valt de bästa sensorerna med avseende på både funktion och effekt) så nästa steg känns som att hitta bra omvandlare. Men du menar, om jag förstår dig rätt, att alla i Sverige sålda idag är ganska effektiva så det spelar inte så stor roll ur detta perspektiv vilken man väljer?

För kraftaggregat i datorer är det ju ganska stora skillnader i verkningsgrad så jag hade förväntat mig att det skulle kunna vara samma sak med dessa små aggregat. Sedan kan det ju tänkas att med den låga förbrukning de här prylarna har (för mig rör det sig kanske om max 4-5 omvandlare) gör det kanske inte många kronor om året i skillnad (en speldator kan ju ha ett 1000W aggregat så då spelar det mycket större roll)...
 
mycke_nu skrev:
Fundera även på hur ren 5V-spänningen måste vara. Det finns inte någon specifikation för detta i USB-standarden.
Tack för tipset - det visste jag inte! Värt att kolla lite på (om det finns någon information om det förstås) - kanske är det som vanligt att man får vad man betalar för - bättre med kända märken och uselt med det billigaste skräpet...
 
Hur mycket ström drar dina sensorer? När man kommer ner i låga effekter kan det bli så att omvandlarens tomgånseffekt är i samma storleksordning som effekten på det man skall driva. Då kan det i vissa fall bli viktigare med låg tomgångseffekt än hög verkningsgrad. En USB-laddare har ofta under 5W maxeffekt. Då är det inte lika betydelsefullt som för speldatorn vilken verkningsgrad det är.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren och 1 till
  • Laddar…
Avemo skrev:
Hur mycket ström drar dina sensorer? När man kommer ner i låga effekter kan det bli så att omvandlarens tomgånseffekt är i samma storleksordning som effekten på det man skall driva. Då kan det i vissa fall bli viktigare med låg tomgångseffekt än hög verkningsgrad. En USB-laddare har ofta under 5W maxeffekt. Då är det inte lika betydelsefullt som för speldatorn vilken verkningsgrad det är.
De drar ca 50 mA (kan matas med 4-6V) och jag kommer att behöva en separat omvandlare för var och en då de sitter i helt olika delar av huset så jag kan använda minsta möjliga omvandlare (de flesta klarar väl minst 500 mA).
 
Redigerat:
50 ma 5 V innebär 0,25W. Enligt siffror som jag hittade här:
http://www.energimyndigheten.se/Hus...nvandning-i-hemmet/Hemelektronik-och-standby/
säger reglerna från 2011 att högsta tillåtna standbyförbrukning är 0,5 W. När jag pluggar min mobilladdare i en elmätare kan den inte detektera någon effekt alls. Det bästa du kan göra är om du kan driva flera sensorer på samma laddare. Det låter som att detta i högsta grad är ett fall där standbyförbrukning är mer avgörande än verkningsgrad. Jag tror för övrigt att du behöver ganska många sensorer innan de syns på elräkningen.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
C
Elfa har ett rätt stort urval av USB-nätadaptrar till hyfsade priser. Precis som andra skriver skulle jag pga Ecodesign-direktivet inte oroa mig alltför mycket för verkningsgraden.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Ok tack för alla bra synpunkter. Då gäller det bara att välja en rimligt tillförlitlig produkt så den inte "brinner upp" av att vara inkopplad kontinuerligt och som någon sade ger en skapligt ren spänning.

Skall kika på ELFA de brukar inte vara billigast men sälja bra prylar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.