Mest en filosofisk fråga, men varför vill man ha USB uttag i badrum?

Står i begrepp att renovera, och jag kommer att ha ett eluttag med dubbelram en bit upp på väggen. Då kan jag antingen montera två st 230V uttag, eller så kan jag välja att i det ena facket istället sätta ett dubbelt USB uttag. Vilket verkar vara en populär lösning numera. Det finns även kommoder med USB uttag i lådan har jag noterat.

Men till vad? Går folk in i badrummet, öppnar kommoden och lägger ned mobilen på laddning? Eller finns det annat som drivs/laddas via USB? Vad är det en gammal stofil som jag inte fattar här?
 
wildeside
Finns mycket att ladda bland annat trimmer, rakapparat och tandborste.
 
Konstigt nog verkar det bli vanligt med just USB laddning UTAN adapter. Billigare? Men ett USB uttag i badrummet skulle jag gärna vilja ha, smart.
 
H Halling skrev:
Mest en filosofisk fråga, men varför vill man ha USB uttag i badrum?

Står i begrepp att renovera, och jag kommer att ha ett eluttag med dubbelram en bit upp på väggen. Då kan jag antingen montera två st 230V uttag, eller så kan jag välja att i det ena facket istället sätta ett dubbelt USB uttag. Vilket verkar vara en populär lösning numera. Det finns även kommoder med USB uttag i lådan har jag noterat.

Men till vad? Går folk in i badrummet, öppnar kommoden och lägger ned mobilen på laddning? Eller finns det annat som drivs/laddas via USB? Vad är det en gammal stofil som jag inte fattar här?
Noll användning, går lika bra med vanlig stickpropp, bättre att ha dubbla uttag.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Har bytt ett befintligt enkelt uttag i ena badrummet till ett som har vanligt uttag och ett USB uttag, använder det till en USB driven högtalare.
 
wildeside wildeside skrev:
Finns mycket att ladda bland annat trimmer, rakapparat och tandborste.
Har nyss köpt både ny rakapparat och tandborste, 230V till båda, precis som till dom gamla. Och något USB anslutet kom aldrig ens upp i diskussionen. Men Googlar jag nu så ser jag ju att det existerar! Kanske faktiskt är vettigt att framtidssäkra med USB i ena facket då.

Nåja, det är ju inget kritiskt val, bara att byta insatsen den dag man ångrar sig. Jag var mest bara nyfiken på vad man hade det till, eftersom jag aldrig haft behovet själv. Ännu...
 
Jag skulle absolut inte sätta USB uttag varken i badrummet eller någonannanstans. Det kommer att vara ute inom några år. Allt kommer att gå mot USB C. Och även USB C kommer säkert att försvinna också innan det är dags för nästa renovering.

Skulle man nu få en tandborste som mot förmodan laddas med dagens USB, så är ju en USB adapter väldigt liten och diskret.
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
En fastmonterad usb adapter får inte fötter och norpas inte av barnen. ;)
Men i övrigt så känns ett 220-uttag som en mer flexibel och långsiktig lösning.
 
Claes Sörmland
Håll dig till schuko och E27-gängor. Den enda standarden som kommer att hålla i 100 år till.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.