C
Tja!
När man drar elrör för infälld installation, jackar man ur reglarna då? Tycker det känns lite tveksamt att göra buntvis med fina brottsanvisningar i väggen.
Fast man skulle iofs kunna borra också, om man är en jävel på att sikta..
 
Jag borrade, när jag drog slang i väggen.
I taket ligger den bland glesen.
 
C
Hur får man den att ligga innanför isoleringen utan att komprimera den då? Har ju liksom ingen lust att köpa två skivor när det finns färdiga 170-skivor, bara för att dra el i väggen..
 
det är bättre att borra mitt i regeln, risken att man sen drar in tex en skruv till tavlan av svärmor i röret minskar ju när röret ligger längre in i väggen, samma med risken när man skruvar dubbla skivor, snickare har en tendens att ta den skruv dom hittar oavsett längd på den...
prova att skära en skåra i isoleringen där slangen/röret ska ligga....
 
Tillägger att det är dumt att dra rör kors och tvärs, då skruvar man snart i dem. Man märker rätt snabbt om det är en elektriker som dragit rören eller nån annan, det krävs lite vana att få till en vettig rördragning men då kan man också "gissa" sig till hur de går sen.

/Kent
 
Precis som pellefant skriver så skar jag en skåra i isoleringen, ibland fick den delas i 2 bitar och lappas ihop i facket över och under slangen.
 
Svensk standard förutsätter (men jag hittar inget som föreskriver) att infällda rör/slangar ligger dikt an mot innerväggen. Belastningsförmågan påverkas vilket kan ge problem i framtiden ifall någon antar att rören ligger mot väggen och avsäkrar och belastar därefter. Vid reglar monterar man spikskydd (men hur många gör det i verkligheten...?)
 
C
Bo.Siltberg skrev:
Svensk standard förutsätter (men jag hittar inget som föreskriver) att infällda rör/slangar ligger dikt an mot innerväggen. Belastningsförmågan påverkas vilket kan ge problem i framtiden ifall någon antar att rören ligger mot väggen och avsäkrar och belastar därefter. Vid reglar monterar man spikskydd (men hur många gör det i verkligheten...?)
Pratar vi värmeutveckling då eller?
Tycker fortfarande inte om tanken på att jacka ur reglarna, kanske på flera ställen, då tappar man ju hållfastheten...

På vårat hus löste dom nydragning av el på 70-talet genom att riva av all innerbeklädnad och sen klä väggarna med råspont, och helt enkelt ha mellanrum i sponten där rören läggs.
Anar faktiskt lite hemmapuleri, för elen är lite underlig på ett och ett annat sätt...
 
C
Hm, mycket intressant.

Kan man göra som så att man borrar in rören en liten bit in i regeln, men inte i mitten?
Jag vill inte gärna läkta upp det heller, för då får jag korsläkta, eftersom jag vill ha råspont under gipset.
 
C
Alternativet är förstås utanpåliggande el, men det är ju inte så snyggt. Inte för att det är så noga i ett garage, men ändå.
 
Mikael_L
Är det dom stående reglarna i en normal villa eller garageyttervägg kan du antingen borra eller jacka ur utan att kritisk hållfastehet äventyras. Ja om du nu inte råkar ha 45x70 eller 45x95 som regelstomme. ;)

I bjälklag är det dumt att jacka ur, där drar du rören mellan glespanelen eller borrar så nära centrum som möjligt, för att inte fördärva erfoderlig hållfasthet.
 
C
45x170 har jag snickrat ihop väggar av. Funkar det inte att borra nån centimeter in då?
 
Mikael_L
Du kan jacka ur eller borra precis var du vill, 5 centimeters hål om du vill.

På 50-60 talet byggde man tvåvåningshus med 2"x4" i regelstommen, att vi har så grova regeldimensioner idag har bara med önskad mängd isolering att göra.
 
C
Ah.. Jaja, då behöver man ju kanske inte vara så orolig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.