Hej!
Jag har fått ett pris för en bänkskiva med urtag för häll av en stenfirma som jag läst mig till att många är mycket nöjda med. Skivan är ca: 1.90 lång och urtaget för hällen som sitter 30 cm från ena kortsidan och lämnar ca. 2 cm granit på vardera sida.

Skivan kommer dock inte armeras! Jag tolkar det som att stenfirman gör en ekonomisk riskbedömning för mig och tycker det är onödigt. Jag borde ju lite på dem men jag kan inte låta bli att ställa frågan här. För säkerhets skull-

Nån som tycker det verkar konstigt?

Tacksam för kommentarer!
 
J
2 cm låter väl lite.

Kommer bli känslig under transport och montering.
 
Låter inte så seriöst, med tanke att armeringen inte kostar många kronor, men kanske är svårt att armera då det bara är 2 cm...
 
Oj - fel av mig. Urtaget är 490mm*560mm i en 600mm bred skiva, alltså är det 55mm granit kvar på båda sidor om hålet. Kanske låter lite bättre?
 
Låter betydligt bättre :), men tycker ändå att det är bra med armering "better be safe, than sorry".
 
Ja, konstigt att han inte rekommenderar det? Han verkar grymt rutinerad. Vad kan en armering kosta 1000 spänn?
 
J
Modino skrev:
Oj - fel av mig. Urtaget är 490mm*560mm i en 600mm bred skiva, alltså är det 55mm granit kvar på båda sidor om hålet. Kanske låter lite bättre?
Det bör räcka utan armering.

Men sedan vet man aldrig hur stark just den stenen är...
 
John J skrev:
2 cm låter väl lite.

Kommer bli känslig under transport och montering.
Förstärkningarna är givetvis även för framtiden.
Tänk er scenariot med en 100Kg tung människa med ett knä på den tunna delen för att till exempel städa överskåpen utan armering.
Se skillnaden här: http://www.cgksten.se/tillverkning_forstarkning_urtag.html

Gäller även laminat och trä. Det finns inget mellan skåpryggarna som stärker upp skivan.
 
Jo, den tanken har slagit mig också. Jag skall ta upp den frågeställningen med honom!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.