OK, kanske all time mest korkade fråga men i mitt yrke så är det oftast så att är det inte helt rätt så är det nästan alltid helt fel.

Hur gör ni urtagen för avväxlingar i regelverket, dvs dvs den liggande regel som man fäller in i överkanten tex. då takstol inte hamnar direkt över regel etc?

Kör ni med sticksåg på frihand, cirkelsåg/sticksåg med anhåll eller är det fram med yxan till det är "bra nog"?

Hur bra är bra nog, dvs vilken precision brukar ni uppnå och hur gör ni ifall det blir någon glipa, kilar?

/Uffe
 
Det kan man nog göra på hur många sätt som helst. Jag ställde klingan på cirkelsågen på rätt djup och körde snittet på tvären med den, på rätt ställe mha sidanslaget. Snittet på längden körde jag på bordssågen, men anhållet här också.
Det är ingen stor del av det totala arbetet; det tog mindre än en timme att köra reglarna till hela bygget.

Vid någon enstaka regel fick jag peta in en plåtbit under, annars blev precisionen tillräcklig.
 
Tack för svaret. Planerar lite för ett ev. garagebygge i lösvirke och eget arbete och väger det mot andra alternativ. Tycker mig ha erfarenhet av att det är allt funderande på plats som tar upp det mesta av tiden, inte själva arbetet när man väl vet hur det ska göras.

Visst kan man beställa färdigsågade (på längden) reglar från brädgården? Kostnadseffektivt?

/Uffe
 
Vissa brädgårdar, inte alla. Om det är så kostnadseffektivt vete tusan. Brädgården ska ju ha betalt för jobbet.
Det är samma sak där: har du en kapsåg och riggar ett anhåll så kapar du alla reglarna till ditt garage på mindre än en timma. Det är inte de momenten som tar tid.
 
Mikael_L
Ja brädgårn tar betalt för det, men kapar du till dom själv så blir det mer kostnad för spill ...
Man kan räkna på många sätt... :surprised:

Jag säger vare sig bu eller bä, men lägger man för mycket tid på sånt här funderande blir det också dyrt ... :D
(om nu tid = pengar)
 
Jag har frågat pris på kapning vid något tillfälle. De tog då betalt för hela reglar, dvs jag hade fått betala spillet i vilket fall.
 
Mikael_L
Men det finns färdiga standardlängder också....

Jag tänkte nog närmast på det virket.
Det har iaf högre pris/m än löpmetervirke, men om spillet motsvarar det högre priset ska jag låta vara osagt, jag har inte kollat närmare.
 
OK, jag ska ta och ringa och fråga vid tillfälle. Kanske kunde man spara lite tid och få hela "kitet" hemlevererat med färdigkapade reglar.

Andersmc: Vilka moment är det enligt dig som tar mest tid om man tänker sig smälla upp ett lösvirkesgarage? Vi kan undanta panelspikandet.
 
Det som tar tid är allt det här småttiga som man inte tänker på. När man ska passa in saker, såga knepiga urtag, rikta upp sånt som blivit snett. De stora momenten, det som syns och som man tänker på, går ofta förvånansvärt fort.
Ta väggreglarna då som exempel. Det går kanske på en timme att kapa upp allihopa. De är likadana och det är bara att mata på. Men sen kanske du behöver en liten bit som måste mätas och justeras, det ska borras några hål, sågas ett urtag, du får ta ett par tag med en hyvel. Lätt att det går en timme och den enda biten tar lika lång tid som 50 andra.
 
Mikael_L
Håller med andersmc.
Tidsvinsten med färdigkapat är nog inte så väldigt stor. Men om prisskillnaden inte heller skulle vara så stor kan det väl ändå vara ide... Man slipper ett kapmoment, med det buller som det medför samt lite olycksrisk osv. Men inga stora vinster som sagt.

Det oväntade och det man inte hunnit tänka igenom är det som snor mycket tid, tror jag. Typ "Hela väggen gick fort och bra, men hur jag nu här i hörnet???", "Man måste ju komma år och isolera på ett vettigt sätt, samtidigt som skivor och panel ska kunna fästas" Det är sådana funderingar som kan ta lång tid.
Samt när det blir tokigt, ett avloppsrör är på fel ställe, grunden är inte riktigt rak, eller har inte riktigt rätt mått osv....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.