Tjena, är igång med badrumsrenovering/ombyggnad i en bostadsrätt i ett hus från sekelskiftet (1905). Jag har nu fullständigt blåst bort det gamla. Rensat i golvet för att se på möjligheterna med att få ner avloppsrören en bit så att vi slipper ha ett badrum med mega tröskel (som det vari tidigare). Vi kommer inte att röra föreningens stamledning och denna ligger i en sådan höjd att ett urtag i form av cirkulärt urtag mitt på balken inte är aktuellt då det skulle resultera i bakfall.

min fråga är, kan man göra ett mindre urtag i ovankant och nöja sig med att förstärka med plywood på sidorna? För mig känns det obra att göra urtag i ovankant istället för cirkulärt men det kanske fungerar?
 
  • PVC-rör och böj med måttband vid renovering av golvkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor avloppsrör böj under en renovering med ett mättsticka uppställt mot en träbjälke i en dammig miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med synliga gamla träbjälkar och rörledningar i ett utgrävt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med upprivet golv, synliga golvspår och rör, verktyg och personens fötter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kör med fogsvansen en bit och se om de nyper...
Nä skämt åt sido. Jag förstår att du grubblar.
22 mm plywood, limma och dra med genomgående gängstång kanske.
 
Du kan ju alltid stärka med limskruvad regel under tex 70 eller 90 regel vad som få plats under på båda sidor. Du limskruvar alltså längsmed på båda sidor om urtaget
 
Yes det jag vill göra också men är det todkänt även vid urtag i ovankant och inte vid håltag?
 
Ja du. Bjälklaget är en del av huset och det skall du inte ge dig på hursomhelst. Det går säkert att både borra och såga i bjälkarna i en eller annan omfattning.
Men för att vara safe så bör du nog se till att inte göra åverkan på konstruktionen utan att ha svart på vitt att det fungerar.
 
Som jag förstått det då så behöver man ta in en konstruktör för att då ger de någon form av ”intyg”? Jag är sj ingenjör så är ju van att kunna beräkna lastfall och balkar men jag har lite svårt att förstå hur man skall kunna göra det på ett hus från 1905 där antagligen alla former av ev konstruktionsritningar är icke existerande.
I mina ögon så ska man ju isf utgå ifrån att balkens bärighet, böjstyvhet och ev. Vridstyvhet måste förstärkas på ett sådant sett att efter ingrepp den är lika eller mer i all dessa faktorer.
 
S senegym skrev:
Som jag förstått det då så behöver man ta in en konstruktör för att då ger de någon form av ”intyg”? Jag är sj ingenjör så är ju van att kunna beräkna lastfall och balkar men jag har lite svårt att förstå hur man skall kunna göra det på ett hus från 1905 där antagligen alla former av ev konstruktionsritningar är icke existerande.
I mina ögon så ska man ju isf utgå ifrån att balkens bärighet, böjstyvhet och ev. Vridstyvhet måste förstärkas på ett sådant sett att efter ingrepp den är lika eller mer i all dessa faktorer.
det är formodligen ingen fara rent spontant. Men de har ju engång i tiden struntat i att fälla in avloppet i bjälklaget. Förmodligen för att slippa kill-gissa
 
Redigerat:
  • Gilla
senegym
  • Laddar…
Jag kan också nämna att gamla installationen nog var mer: lös det så vi har en toa med duschmöjlighet, för rimliga pengar mer än: lös detta så snyggt det går så vi får ett bra praktiskt badrum
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.