..så hamnade man vid ritbordet igen för att kolla och räkna på hur mycket ytterväggen på våningsplan 1 påverkas av att jag minskar den bärande plankväggen(75mm tjock) med 23% vid centrerad punkt. Kommer inte åt att besikta vid takfoten i källaren vilket känns mindre bra eftersom belastningen kommer öka på syllen på den kvarvarande väggbiten. Ingen fara med upplaget iaf, då väggen där är gjutförstärkt med 16 och 10mm armeringsjärn och 400mm betong.
 
Redigerat:
Ökar bredden på samtliga fönster från 1000mm till 1360mm och byter avväxlingsbalk av trä till stålbalk för att få in fönster med högre bygghöjd. Att översätta kärnvirke 3"x6" till lämplig motsvarande stålbalk med hjälp av tabeller känns inte tillförlitligt pga. alla faktorer som inverkar och har diskuterats många gånger tidigare. Dock kan man från uttrymmesskäl få fram att max balkhöjd får vara 70mm vilket gör det hela lite knepigt eftersom HEA och HEB kommer i minsta höjd 100mm. UNP eller numera UPE finns iofs i höjd 80mm.
 
Redigerat:
Och hur var frågan :confused:
 
OpiMaza
@Johan- ?
 
Frågan är mer kring överslagsberäkning huruvida en HEB100 på L1400 mm i samtliga belastningsfall lever upp till en 3"x6" L1080 mm där upplaget är 75 djupt och 20mm långt på båda sidor?
 
Redigerat:
1.PNG
2.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blir att ta fram formelboken i hållf igen :)
 
Inte så lätt att räkna på utan att veta storleken på lasten!
 
Ordentligt bjälklag(tyngre golv), rörlig last ca 200kg/m2. Belastning från golv vind(A) utöver belastning från golv övervåning(B) och tak. Det är 3" plankvägg. CC 1000mm takstolar samt plåttak. 4,2m till upplagspunkt hjärtvägg.
avväxling fönster 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Frågan är kanske hur mycket nedböjning man ska tillåta. Det borde bli mindre än 1.5mm
 
Någon som orkar kommentera?
 
Johan- skrev:
Frågan är mer kring överslagsberäkning huruvida en HEB100 på L1400 mm i samtliga belastningsfall lever upp till en 3"x6" L1080 mm där upplaget är 75 djupt och 20mm långt på båda sidor?
Samtliga belastnings fall är det nog ingen som orkar hjälpa dig med ;) Men jag har kollat lite snabbt på detta åt dig och om man räknar på utbredd last så böjer en HEB100 ca. 35% av vad en 3"x6" gör på de längder som du angett.
 
Du behöver ju inte räkna ut nedböjningen. Bara du ersätter med något som är minst lika starkt som det du tar bort så är du ju safe.
 
mdab skrev:
Samtliga belastnings fall är det nog ingen som orkar hjälpa dig med ;) Men jag har kollat lite snabbt på detta åt dig och om man räknar på utbredd last så böjer en HEB100 ca. 35% av vad en 3"x6" gör på de längder som du angett.
Tack mdab. Jag fick strax mer nedböjning än 35%, men då känns det som att jag räknat rätt.
 
mdab skrev:
Du behöver ju inte räkna ut nedböjningen. Bara du ersätter med något som är minst lika starkt som det du tar bort så är du ju safe.
Problemet är att spannet ökar med ca 30-35cm, jämfört med nuvarande öppning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.