Hej!
Har blivit med hus och innan vi tar itu med att planera renoveringar av huset vill vi gärna veta så mycket som möjligt om husets ursprung och historia. Mycket finns bevarat tack vare få ägare (damen vi köpte av hade ägt huset i 66 år!), men tänkte också be er om hjälp.

Huset byggdes upp på nuvarande plats, på Linderödsåsen ungefär mitt i Skåne, 1879-1880, som ett undantag. Enligt säljaren flyttades huset då från en närliggande by (vilket verkar rimligt med tanke på skiften i området) så med största sannolikhet är det äldre. Konstruktionen är bålehus, åtminstone delvis, enligt säljaren.

Planritning av historiskt hus med markeringar för tillbyggnader och strukturella förändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ovan är planlösningen som huset ser ut idag (uppmätt av oss, kanske inte 100% korrekt men nästan). Vi vet att taket höjdes på 40-talet, då byggdes även huset ut baktill med ett kök (uppe till vänster på ritningen). Vi tror att man då bytte från halmtak till tegeltak. Även riktningen på taket i den vänstra delen ändrades.

Innan nuvarande kök byggdes så fanns köket mitt i huset, vid den högra murstocken. Där finns idag en större garderob. Den mindre utbyggnaden (uppe till höger på ritningen) var tidigare skafferi men är idag toalett.

Lokalen i nedre vänstra hörnet var lanthandel från 1920- till 1970-talet. Innan dess användes lokalen som träskomakeri.

Svartvit bild från 1910-talet av träskomakarfamilj framför sitt hus med halmtak och träfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna bild tror jag är från 1910-tal eller tidigare. Träskomakaren med fru och döttrar, dottern i mitten var den som startade butik i huset på 20-talet. Här ser man att delen till vänster sticker ut lite längre fram (det är denna del som numer har taket vridet åt andra hållet).

Några funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med..
1. Hur har husets planlösning sett ut? Har någonstans sett exempel på gammal planlösning för skånelänga men hittar inte nu.
2. Har hela huset flyttats eller är delen till vänster (på bilden ovan) ny i samband med flytten 1880? Säljaren har berättat att det åtminstone framåt 40-talet fanns någon form av sättugn vid den vänstra murstocken.
3. På den svartvita bilden ovan, tror ni att huset är målat, i sådana fall vilken färg, eller är det omålat?
4. Tror ni att det är möjligt att hitta information om huset innan flytten? Vet bara att det är flyttat från en by som heter Kylestorp, men detta bynamn verkar spänna över en ganska stor geografisk yta. Har än så länge sökt lite planlöst på historiska kartor.

Hoppas ni kan hjälpa mig att forska vidare!
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Har du kollat flygfotona från 1940-talet
www.gis.lu.se

Om inte, kan det vara en start att gå tillbaka i tiden. Min arkitekt kollade en del avs de traditionella byggmåtten i min trakt (östra kustområdet) och ritade mitt hus därefter. Det skiljer ju en del mellan områdena. Så kul med ditt gamla hus!
 
Microkatten
Grattis till nytt gammalt hus! Linderödsåsen är ganska spännande då det inte tillhör de mer utvecklade delarna av Skåne och äldre byggnader kan ha levt kvar utan stor påverkan och iver till förändring.

En genuin skånelänga var smal - max ca 6 m - och lång. Rummen låg ofta i fil. Man kunde blanda båle och korsvirke, både olika sektioner av längan, men man kunde också t.ex. ha båle i de nedre facken och lerklining i de övre.

Utbyggnaden med en gamla affären är högst troligt en senare tillbyggnad, speciellt som taken lustigt nog är parallellt med längan. Man undvek helt enkelt vid tillbyggnaden att förändra ursprungslängans tak, det blev ju billigare så!

Det finns litteratur om skånelängan, bl.a. Ove Torgnys bok "Skånelängor" som jag tror inte utges längre ( mitt ex är från 1975) men som kan hittas begagnad och på bibliotek.
 
Microkatten skrev:
Det finns litteratur om skånelängan, bl.a. Ove Torgnys bok "Skånelängor" som jag tror inte utges längre ( mitt ex är från 1975) men som kan hittas begagnad och på bibliotek.
Den finns idag på www.bokborsen.se för ca 400.
 
Tack för era svar! Lunds universitets GIS-data hade jag missat, annars har jag kikat runt en hel del. Det är främst info från före ca 1910 jag söker och det är av förklarliga skäl inte lika väldokumenterat.. :)

Kikade på mitt närmsta bibliotek och ska låna Skånelängor. Finns en 2:a upplaga från 1985 också, tror i alla fall det är samma bok. Vår länga är ca 5,20 * 15,00 m.
 
Mitt råd: Gå med i Föreningen Skånska gårdar. Många kunniga om gamla skånelängor!

Underbart hus med så mycket historia!
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.