A
Fick frågan av en bekant.

Kan solcellerna på taket ge någon el på natten om det är fullmåne och klart väder?
 
Jag har aldrig noterat att mina solceller gett något alls på natten.
Tror inte det är någon energi i månljus som kan generera något
 
harry73
Solceller behöver ju inte direktsolljus för att producera el. det funkar också en mulen dag. Men när det blir mindre ljus, minskar såklart elproductionen.
På en mulen vinterdag finns det i princip ingen elproduktion kvar (inte ens i Skåne och utan snö på panelen)
Så om det en klar natt med fullmåne är ljusare än en mulen vinterdag med indirekt solljus, ja då skulle panelen producera lite el.
MEN, det brukar ju inte vara ljusare en klar vinternatt med fullmåne än en mulen vinterdag, så nej man får ingen mätbar elproduktion på natten.
 
  • Gilla
carrimore och 1 till
  • Laddar…
Fullt solljus kan nå upptill 120 000 lux, och fullmåne ca: 0,1 lux, så det är nog väldigt lite de producerar i så fall.
 
  • Gilla
Perry79
  • Laddar…
Magnus E K
Även ljuset från en kraftig fullmåne är över 100 000 gånger svagare än direkt solljus! (Ögonen är väldigt bra på att anpassa sig till olika ljusförhållanden så att skillnaden upplevs mindre.) Så om solpanelerna ger 10 kW i fullt solljus skulle de teoretiskt ge mindre än 0,1 W i fullmåne, och i praktiken blir det noll eftersom ljuset måste nå en viss gräns för att ge något alls.

Edit: Eller ännu mer, som inlägget ovan säger.
 
  • Gilla
Perry79 och 1 till
  • Laddar…
Minns en natt för 8 år sen då jag höll på att koppla in en enkel 100w panel i stugan. Jag hade dragit ner tåtarna från taket, ner på vinden och vidare ner i stugan. Båda tåtarna hade samma färg och var inte uppmärkta (en gammal begagnad panel som suttit där sen tidigt 2000-tal)

Jag svor en del och ville gärna slippa klättra upp på taket och skruva isär kopplingsboxen för att kika efter. Dessutom inte helt enkelt att följa enfärgade kablar hela vägen. Då slog det mig att det var nästan fullmåne. Jag tog fram multimetern och testade och fick ett utslag. Tillräckligt för att veta vilken som var plus och vilken som var minus.

Mätbart, absolut men gick givetvis inte att driva nåt med.

Jag blev i alla fall klar med min lilla installation.

/Henke
 
  • Gilla
Strontus och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.