Jag har en EcoZenith i250 med EcoAir 614m och ska dra om utegivarkabeln till EcoZenith.
För att göra detta behöver jag koppla bort resistorn från givarkabeln utomhus för att dra den genom en ny väggenomföring. Resistorn är kopplad med skarvkoppling till kabeln så den kan lätt lossas. Bifogar bild.

Är det riskfritt att koppla bort resistorn några minuter utan att bryta spänningen till EcoZenith och EcoAir, eller måste jag bryta strömmen till EcoZenith och/eller EcoAir först?

Genomskinligt munstycke för tandtråd mellan två fingrar, stenig bakgrund, fokus på tandtrådshållare, hälsovård, daglig rutin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är inga farlig spänning/ström i givarkabeln.
Styrelektroniken bör inte vara konstruerad så att den går sönder om det blir kortslutning.

Däremot så kan styrningen/regleringen tillfälligt bli knasig när givaren görsvinner eller om det blir kortslutning.

Men bägge trådarnas hölje är skadat precis där yttermanteln har klippts bort. Detta bör åtgärdas om du inte vill få felfunktion i frsmtiden (avbrott).

Jag hade klippt av bägge trådarna så att "ingen" koppar blir synlig. Sen dragit om kabeln, därefter skalat av en bit av ytterhöljet och klippt trådarna där isoleringen är skadad.
 
  • Gilla
Fuga och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar Demmpa. Bra kommentar. Skadan på kabeln hade jag inte noterat förrän nu, så tack för den skarpa blicken. Ska absolut fixa till detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.