De som hade vårt ställe innan oss hade den dåliga smaken att lägga in ett brunt plastgolv någon gång på sjuttiotalet. När plastmattan och den tillhörande spånskivan den satt på tagits upp ser vi att de, för att få det hela jämnt, på ett närmast kriminellt sätt huggit ur flera av de ursprungliga vackra golvbrädorna.

IMG_0982.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu undrar jag förljande:

Kan vi bara helt sonika vända på de plankor som är berörda (cirka 5 st)?
Hur gör man? Vad behöver jag tänka på? Verktyg?
 
Ska du inte slipa?
 
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
Jo, så småningom blir det nog så, men inte i nuläget (och jag gillar den vackra patinan just nu, och det finns en massa grejer som ligger över på prioriteringslistan).

Dessvärre så är vissa av "huggen" väldigt djupa, skulle säkert behöva hyvlas. Därför undrar jag om det är möjligt att vända på plankorna istället.
 
Det går ju, men troligtvis har de slagit sig åt olika håll. Du kommer ändå få slipa dessa golvet ganska rejält om de ska bli plana. Därmed blir det kanske på sin höjd någon enstaka djupare repa kvar som troligtvis inte syns speciellt mycket efter behandling.
 
Ok, men ponera att jag ändå vill prova att lyfta upp en planka och se om den sitter bra. Hur går jag till väga då? Kan man börja bryta upp den planka man är ute efter lite försiktigt med en kofot? Eller måste man ändå börja väggen och typ ta upp hela golvet?
 
M
Golvet är säkert spåntat så det är nog bäst att börja vid väggen.
Du kan inte punktmarkera hacken med lite slip och betsfärg eller nåt för att få det i OK skick?
 
Jag tror att ditt golv med mycket stor sannolikhet är spikat dolt i sponten, dvs lag en planka i taget spikad dolt och sedan nästa.
Du kan börja mitt i men då får du hugga/spräcka/såga (välj plank förstörande metod) dvs den du tar upp blir till flis för att inte skada de runt i kring.
Istället kan du om du kollar noga föroppningsvis lista ut åt vilket håll golvet är lagt. Dvs du börjar med att ta upp den sist lagda brädan. Ibland har de då gjort det lite lättare för sig och spikat synligt (uppifrån) på sista plankan närmast väggen.
Du kan då försiktigt, med lämpliga verktyg, lirka upp de spikarna och sedan ta upp den plankan. Dra sedan ut de spikar som håller nästa planka osv, osv
Mycket jobb och ingen garanti att de kommer upp hela. Om du sedan vänder på golvet ser det i bästa fall ut som nytt i alla fall en helt annan patina, men ibland är det inte lika fint behandlat
+ att alla de dolda spikningarna har gjort tydliga hål som syns på varje plank. Du kan troligtvis inte vända endast några plank då noten ofta är fräst inte i mitten av plankan ut något förskjutet.

Mitt tips - lev med det, hyvla ner och lägg i träspackel eller innan du hyvlar -fräs ur och lägg i nytt trä som sedan hyvlas ner.
 
Du kan prova att hälla lite vatten i de djupaste hacken. När träet sväller så reser fibrerna på sig och minskar djupet på hacket och de stannar så efter att det torkat upp. Annars är ju mattor en bra uppfinning. För risken med att försöka vända på det är att brädorna spricker.
Personligen tycker jag att skador berättar om husets historia även dom, gamla hus måste inte vara perfekta. De har ju varit med ett tag och förändrats hela tiden.
 
Röstar också på att låta de ligga. Jag hade ett liknande golv som behövde tas bort. De satt spikade med 3 tums spik. Och dessa var lite rostiga också vilket gjorde att de bet väldigt hårt. Stor risk att brädorna förstörs om de tas upp.

Om skadan är för stor, laga istället med ny brädbit/bräda eller som tidigare sagts, fräs ut och lägg i ny bit. Lite patinabehandling kan man ju göra om det känns nödvändigt.
 
Att återställa patinan går ju inte. Att vända på golvet kommer tveklöst att vara ett mycket större jobb än att slipa det och du vet inte på förhand om det blir bra. Är väggarna byggda före eller efter golvet? Det är inte säkert att du kan lyfta golvet utan att riva innerväggar eller såga av plank. Om du vill ha kvar ytan kanske det går att slipa och släta ut lokalt vid huggen för att sedan måla golvet. Målat golv är historiskt lika riktigt som skurgolv. Fernissa, klarlack och olja däremot är moderna påfund.

För egen del skulle jag slipa och olja det. Golvet är ojämnt från början. Det är därför någon har huggit i det. Jag har slipat ett par sekelskiftesgolv med hyrmaskin. De är ojämna och man måste se till att få med många slippapper av den grövsta sorten. Det räcker inte med de få som uthyraren normalt skickar med. Det tar tid, men inte lika mycket som att få bort och vända golvplanken utan att skada dem.
 
  • Gilla
Morsansgrabb och 1 till
  • Laddar…
Nej, jag tror att det blir så att vi låter golvet ligga och kör på med golvslipmaskin som vi får lov att hyra in.

Någon som har tips på uthyrare i trakterna kring Hudiksvall? Bra tips att köpa med sig extra papper, det hade vi nog inte haft en tanke på.

Är det någon som har en hum om hur lång tid tar det att slipa ett golv? Hinner vi 80 kvadrat fördelat på fyra rum på en helg?
 
Jag har inte gjort mer än ett rum på en helg. Fyra rum och 80 m² på en helg tycker jag låter mycket om de är så ojämna som på bilden. Hur många skall ni vara? Det går att vara en som slipar kanterna och en som slipar de stora ytorna då det brukar vara två maskiner man hyr. Om man sedan inte räknar med att vara klar med ytbehandlingen under helgen är det säkert möjligt.
 
Vi kommer att vara två personer som inte är blyga för att jobba på från tidigt till sent, och vi räknar inte med att köra någon ytbehandling den helgen.

Kan man köra kanterna själv med bandslip/excenterslip (som vi kan låna av farsan) eller måste man prompt hyra nånting? Vi försöker hålla nere kostnaderna på alla ställen där vi kan.
 
Tänk på att oskyddat trä blir smutsigt väldigt lätt/snabbt och det är väldigt svårt att få rent utan att slipa. Man vill få på olja eller lack på en gång.
 
Ah, okej. Vi kommer att vilja börja på nytt och såpskura tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.