Första inlägget här - har köpt hus och började nyligen lyfta på skivorna som täckte det gamla undergolvet av furu. Då ser jag att brädorna närmast en tidigare borttagen vägg är urhuggna hyfsat djupt av någon anledning.

Hur ska jag gå till väga? Vill ha undergolven som vanliga golv och att vända på brädorna blir ju fel då noten hamnar på fel sida. Är det nya brädor som gäller eller gå det att göra på något annat sätt?
 
  • Gammalt skadat furugolv med urhuggna brädor nära en tidigare vägg, verktyg syns i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett nytt brett fint furugolv kommer bli superfint. Även om ni lägger ner mycket jobb på det gamla så är risken att det inte blir 100% bra.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ett nytt brett fint furugolv kommer bli superfint. Även om ni lägger ner mycket jobb på det gamla så är risken att det inte blir 100% bra.
Allt är ju beroende på vad man menar med 100% bra.

Om det är lika slätt och perfekt som nylagt golv, så nej, det lär det inte bli.

Men om det är att känna historiens vingslag och någonstans inombords njuta av att det är samma golv som det trampats på tidigare (med lite modifikation eftersom det är ett undergolv) så ja.

Jag sitter nu i ett rum där vi fick fram det gamla trägolvet som under årens lopp (det är förmodligen över 160 år gammalt) fått allehanda skavanker efter att man lappat och lagat, brutit upp för att dra rör, skarvat i efter gamla eldstäder osv. För mig är det 100% bra trots att det är glipor och knarr och annat. För det är det golv som låg här när det satt ett helt gäng arbetare och åt middag innan de gav sig ut på åkrarna igen för att bärga den lilla skörd det blev under svältåren. Samma golv som de stod på och kanske diskuterade om de inte skulle fara till amerikatt de också. Och så vidare.

Jag hade lagat i och sedan ytbehandlat hela ytan efter vad man känner är rätt. Sedan låtit lagningen vara en del av husets historia.
 
  • Gilla
Jiji och 6 till
  • Laddar…
C
Börja med att plocka bort alla skivor och göra en helhetsbedömning av läget. Man har säkert tagit ur för att få ett jämnt underlag, dvs. det har varit en "bulle" där. Man kan ha gjort samma sak på andra ställen, spacklat i svackor, osv. Är det sen inte värre än det som syns på bilden kan man tänka sig ett antal åtgärder för att snygga till det - spackla med lämpligt material, byta ut bräderna eller fälla in mindre bitar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med cpalm.

Fördelen med trä är att det växer i skogen och man kan såga och hyvla till precis vilka dimensioner och profiler man vill. Vill man ha det gamla golvet kvar så kan man hyvla virke i samma dimension och lappa där det behövs. Förutsatt att skadorna inte är alldeles för stora.
 
Tycker som tidigare inlägg att du ska ta bort hela golvet och efter det göra en bedömning. Har haft två rum i vårt hus där tyvärr ett golv inte gick att rädda och ena blev toppenfint efter slipning.
 
L
Man kan fräsa ur det förstörda området så det blir en jämn yta, sedan lappa i med nya bitar golv så det passar i höjd med det gamla. Lycka till!
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.