Hej! Har gjort om innertaket. Har hängt upp dom tidigare rören via urtagna hål i reglar. Men rören har glidit ur efter detta. Eller ligger för tight där jag tänkt att såga ur mer runt?
Kommer ju aldrig funka att dra el i rören sen i framtiden (dock är elrenovering gjort nyligen i huset)

Vad ska jag göra åt det? Ska jag lägga något rör som kan läggas över som skarv där det glidit ur? Eller behöva elektriker för detta?

Se bilder
 
  • Flexibla elrör installerade i takreglar, ett rör har glidit ur, med isolering i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertak med synlig isolering och rör genom utsågade hål i träregel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska rör installerade genom reglar i ett innertak, rören ser ut att vara felplacerade eller glidit ur hålen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett omdraget elektriskt rör som glidit ur ett ursågat hål i en träregel i ett innertak med isolering synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flexibelt elrör som glidit ur uttaget i träregel med isolering i bakgrunden och en synlig elkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Det där måste du fixa till, det krävs en elektriker för det, antar jag att jag måste säga… :)

Vad du än gör, bygg inte in det där, du kommer ångra dig.
 
  • Gilla
Pidde3 och 1 till
  • Laddar…
Dra om rören. Det där duger inte. Jobb för elektriker.
 
S SueCia skrev:
Det där måste du fixa till, det krävs en elektriker för det, antar jag att jag måste säga… :)

Vad du än gör, bygg inte in det där, du kommer ångra dig.
Okej, får be dom fixa detta.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Dra om rören. Det där duger inte. Jobb för elektriker.
Hur gör dom då? Tänker att rören sitter ju fast nu mellan reglarna via hål. Men det har dom säkert någon lösning för?
 
S
F FilipHe skrev:
Hur gör dom då? Tänker att rören sitter ju fast nu mellan reglarna via hål. Men det har dom säkert någon lösning för?
man drar ur trådarna och sätter muffar för att skarva ihop ordentligt. Den där vita slangen ser ju nästan ut att ha spruckit av :O

sen funderar jag på om det är 16mm slang och 15.2(?) mm skarv, o då har man skärt ett snitt i slangen för att kunna tvinga ner det i muffen, men det kanske bara spruckit där med..
 
S SueCia skrev:
man drar ur trådarna och sätter muffar för att skarva ihop ordentligt. Den där vita slangen ser ju nästan ut att ha spruckit av :O

sen funderar jag på om det är 16mm slang och 15.2(?) mm skarv, o då har man skärt ett snitt i slangen för att kunna tvinga ner det i muffen, men det kanske bara spruckit där med..
Drar ur trådarna var? För detta är i taket och går via vägg. Via elcentralen antar jag då?

Fan blir irriterad vad onödigt
 
Konstigt dock då jag hade elektriker här på plats för att dra fram el till spottar. Han sa ingenting om detta då?
 
S
F FilipHe skrev:
Konstigt dock då jag hade elektriker här på plats för att dra fram el till spottar. Han sa ingenting om detta då?
han kanske inte såg det? En elektriker kan ju inte på eget bevåg åtgärda det där, men ingen elektriker värd namnet skulle sett det där och inte varnat för att bygga in det.

det är är alltså inte paragrafrytteri som det ofta kan vara när det gäller el. De här bristerna är allvarliga och konsekvensen av att ignorera det är inte hypotetisk.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
S SueCia skrev:
han kanske inte såg det? En elektriker kan ju inte på eget bevåg åtgärda det där, men ingen elektriker värd namnet skulle sett det där och inte varnat för att bygga in det.

det är är alltså inte paragrafrytteri som det ofta kan vara när det gäller el. De här bristerna är allvarliga och konsekvensen av att ignorera det är inte hypotetisk.
Han borde gjort det om det nu är så illa. Då han var i dom områdena och pillade. Sen att åtgärda det är ju isånafall efter man uppmärksammat mig (kunden)

Hur långt bak drar man ur ändarna? Är det som sagt via centralen eller precis innan rören i taken börjar. Bara hoppas att dom kan åtgärda det även om rören ligger emellan reglarna nu...
 
S
F FilipHe skrev:
Han borde gjort det om det nu är så illa. Då han var i dom områdena och pillade. Sen att åtgärda det är ju isånafall efter man uppmärksammat mig (kunden)

Hur långt bak drar man ur ändarna? Är det som sagt via centralen eller precis innan rören i taken börjar. Bara hoppas att dom kan åtgärda det även om rören ligger emellan reglarna nu...
det tror jag säkert att dom kan.

man drar alltså ur trådarna från ena håller. Lämpligt kan vara via centralen men det är en bedömningsfråga. Sen åtgärdar man det skadade med nya muffar och slangbitar t.ex. sen ifall det inte blev längre än det var innan så kan man återanvända trådarna genom att dra tillbaks dem igen :)

om han såg det så borde han sagt till, absolut.
 
Panor82
Detta behöver åtgärdas nu.. Eller vad tycker du själv?? Ha möjlighet att komplettera i framtiden utan att riva ner taket...
 
Det ligger ju enkelisolerade ledare i dagen så det är inget man kan skjuta på. Den heligaste regeln är minst två skyddsbarriärer mot ledare. Här är bara en nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.