Funderar på vad som är dyrast i drift i attefall: oljefyllda elelement eller luft/luftvärmepump.
 
oljefyllda element
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jerling skrev:
Funderar på vad som är dyrast i drift i attefall: oljefyllda elelement eller luft/luftvärmepump.
För helårsanvändning eller liknande satsa på luftvärmepump.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
För mig som är "allergisk" mot störande ljud i trädgården skulle jag aldrig installera en luftvärmepump.
 
  • Gilla
rolflidvall
  • Laddar…
ecb182 ecb182 skrev:
För mig som är "allergisk" mot störande ljud i trädgården skulle jag aldrig installera en luftvärmepump.
Det finns nog ingen som gillar surrande störande ljud. Dock måste man ju inte placera den så den surrar in mot ens egna tomt. Finns möjlighet att placera den på nån gavel mot gata/skog/etc så gör man det, då hörs den inte alls.

Skulle däremot undvika att placera den mot någon annans tomt, speciellt inte utan att först fråga. På en gata nära oss byggde en nisse ett stort garage. Garagets baksida är ut mot en väg, perfekt att placera en utedel på. Vart placerades luftvärmepumpen? 1 meter från grannens altan på ena långsidan. Hål i huvudet x1000. Hade jag varit den grannen hade jag blivit galen, och pumpen hade fått flyttas pronto. Så gör man bara inte.
 
Just kostnaderna (vad som är billigast i drift), har jag inte koll på.

Men vi är väldigt nöjda med att ha luft/luft värmepump i vårt attefallshus, eftersom man då också får kyla. Litet hus + stora fönster = blir väldigt varmt vid soligt väder. ”Avfuktnings-mode” känns också smart att ha.

Sen låter den, självklart, både i och utanför huset. Ytterdelen sitter på samma vägg som man har huvudet mot när man sover = inte optimalt… Kallaste månaderna supplerar vi därför med ett portabelt oljefyllt element, så att vi kan stänga av värmepumpen ibland, när vi vill ha tyst.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Billigast i drift: luft/luft
Billigaste installation: elelement.

jag hade valt luft/luft värmepump om den ska användas hela året (både värme och kyla) och även sätta egen elmätare på matningen till hela attefallshuset så du kan debitera ev hyresgäst separat för elen
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J jerling skrev:
Funderar på vad som är dyrast i drift i attefall: oljefyllda elelement eller luft/luftvärmepump.
Svaret är enkelt — luftvärmepump ger billigaste uppvärmningen jämfört med direktel.
Element med eller utan olja påverkar inte elförbrukningen om icke oljefyllda element har bra termostat, t ex LVI.
Billiga oljefyllda har ofta dåliga termostater med ca 3 graders kopplingsdifferens (även kallat hysteres) så att de t. ex. slår till vid 18 C och från vid 21. Den skillnaden kan man delvis dölja med oljefyllning. I vissa fall, främst på transportabla element, mäter termostaten en blandning av temperaturerna för rum och element, vilket försämrar snäv temperaturhållning i rummet. En fördel med oljefyllda element är att de vanligen är pulverlackade medan icke oljefyllda är av sprutmålad plåt som är känsligare för repskador och lättare rostar vid småskador.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.