Hej.
Jag är ganska ny på att skriva här.
Men har läst en massa bra information här sedan 6 månader tillbaks.
Jag har nu lite frågor som jag har fått flera olika svar på ifrån leverantörerna.
Jag tänkte därför ställa dem här så kanske någon kan förklara för mig hur man räknar ut svaret.
Vi håller på att installera nytt värme system.
atmos 35Kw vedpanna, Just nu 2 st 1000 liters acc tankar på tot 2000 liter.
Den första tanken har en 300 liters varmvatten del i toppen.
Boreö eller hur det nu stavas är märket på tankarna.
Jag vill veta hur lång tid det kommer att ta att värma upp en av tankarna.
Samt vilken tid det kommer att ta och värma upp båda tankarna?
Finns det något bra ”enkelt” sätt att räkna på hur lång tid 1700 liter acc tankar kommer värma huset.
Huset är 160 stort. Och väldigt dåligt isolerat just nu. men det är något som byggarna håller på att fixa till.
Hur kan jag räkna på detta? Finns det några grund värden man kan använda sig av?

Tacksam för svar.
Lennie
 
Hej Lennie!

Det tar 1,16 ( energin för att värma 1 m3 1 grad ) gånger volymen i m3 gånger antalet grader du vill värma tanken delat med effekten på pannan. Alltså:

t = 1,16 * V * DeltaT / e

Eller i ditt fall

t = 1,16 * 2 * 50 / 35 ~= 3 h 20 min (om pannan ger full effekt hela tiden och du laddar 40-90 grader)
 
Angående huset är det svårt att säga men inte så länge tyvärr, formeln blir den samma men ersätt pannans effekt med husets kontinuerliga förbrukning. Räcker 8 kW? I så fall 1,16 * 2 * 50 / 8 = 14,5 h. Kan du få en lägre retur än 40 grader eller ladda över 90 grader så blir det längre tid.
 
Redigerat:
När det gäller huset så installerar vi golvvärme i hela huset.
Det kommer även att finnas 2 fäktconverter. En i källaren och en i garaget.

Jag hoppas på att dem kan köras på samma temperatur som golvärmen.
Annars måste jag ta ut en egen rördragning till dem ifrån acc tankarna. Och det vill jag inte riktigt göra om jag inte behöver det.

Jag vill skicka ut 30 graders ifrån acc tankarna till golvvärmen. Och med rätt cirkulations så vill jag ha runt 23-24 grader retur.

Om man har gett mig rätt information ifrån leverantörerna så är det bästa ”biligaste” sättet.
Vilket betyder att jag har 7 grader diff.

Acc tankarna ( 2 st 1000liters) har 90 grader och huset behöver 8kw säger vi.
Och jag kan använda dem ner till 30 grader.

Då borde formeln bli.
1,16 * 2 * 60 / 8 = 17 h

Och om jag hade haft 4 st 1000 liters tankar
1,16 * 4 * 60 / 8 = 34h

När jag har pratat med leverantörerna och sagt att jag funderade på 4st tankar så fick jag svaret:
Är du dum. Ska du värma hela området eller.

Enligt information ifrån tillvärkaren utav acc tankarna så tappar man 1 grad varje 24h om dem är bra isolerade.

Någon som har någon erfarenhet av detta och kan berätta om det är sant eller ej?

I min värld ser jag ingen nackdel med att sätta 4 st tankar istället för att endast 2 st.
Det kommer ta längre tid att värma upp dem till 90 grader. Framför allt med 35kw panna.
Men om jag bara värmer dem till 70 grader första dagen och sen gör en eldning dagen efter och tar upp dem till 90 grader då ?

Finns det någon nackdel med ”för många acc tankar” ?
Finns det någon nackdel med att endast värme dem till 60 grader 4000 liter istället för 90 grader 2000 liter.

Mvh
Lennie
 
Det finns väl egentligen inga nackdelar med mer volym ,
sätt kranar mellan dem så kan du värma så mycket du
känner för just den dagen , funkar skitbra för mig .
 
När jag någonsin får tid och råd ska jag byta panna hos mamma .
Hon har 345 m2 40-talshus med originalfönster att värma upp .

Det blir en Viadrus för metersved och en Borö 1000-literstank
med varmvattenberedare , sedan ska vi använda hennes 5-kubiks
oljetank som acktank via en värmeväxlare så att den kretsen blir
trycklös .
Det är billigaste sättet att nå stor volym .

Får jag tag på mer tankar billigt åker de in också .

Det är med acktankar som med sex , man får aldrig nog därhemma :wow::wow::wow:....
 
Tack för alla svar än så länge.
Men jag har många fler frågor så jag fortsätter ställa dem.

Det är borö tankar som jag har 2 st just nu. 2 st till ska jag beställa så att jag får 4 st.

Vad jag har kommit fram till här är att det är ingen nackdel med 4 st.

Sen ang kranar mellan dem så att man kan stänga av hur många man vill använda osv.

Jag vill inte göra reklam för något här men jag jobbar mycket med att utveckla styr applikationer.
Jag har funderar på att utveckla en applikation för att styra tankarna.

Det vanligaste sättet när man kopplar ihop dem är att dra 2 ledningar mellan dem.
En i botten som går i alla tankar i botten. Samt en i toppen som går till alla tankarna.

Jag har funderar på att sätta någon typ av pump på ovan röret innan det går in i varje tank. Pumpen ska ha följande funktioner. Stop, ingen vatten ska passera pumpen då.
Samt ska den kunna pumpa vatten in och ur tanken ”i toppen på tanken” men pumpen måste gå att köra långsamt så att man inte rör om för mycket i vatten så att skiftningen förstörs.

Sen 2 temperatur mätare i varje tank som är kopplade till styrdatorn.
När jag eldar så får jag upp första tanken till 90 grader och när den är det så börja pumpen i tank 2 flytta över värmen till tank2. Och när den har 90 grader så börja värmen flyttas över till tank 3 osv osv.
På det sätter så behöver jag inte manuellt med hjälp av kranar stänga av vilka tankar som jag vill använda om jag ska elda mycket eller lite.

Det samma gäller när jag sedan ska använda värmen, när tank 1 har låg värme. Så pumpar värmen över ifrån tank2 till tank1. Sedan när tank2 är ”kall” så skickas värmen ifrån tank 3 osv osv.
När det något som har testat ett sådan lösning?

Jag har sett att laddomat har saker för att göra det.
Men jag vill ha en egen styrning på det hela så att man kan logga alla temperaturer osv.

Målet är att få lösningen så effektiv som möjligt.

Vet någon en bra pump som skulle fungera på ett sådan sätt som jag beskrivigt här ovan?
När den är avstängd så ska inget vatten passera den. Och sen ska den kunna styras så att den kan pumpa in samt ut vatten i låg hastighet.

Det samma gäller Temperatur mättarna som ska sitta i Borö 1000 liters tankar. Misstänker att det är standardmott på alla Borö tankar när det gäller temperatur mätarna.
Jag vill ha en som dels har en ”analog” mätare på sig som visar temp. Samt 2 kablar ut så att jag på en analog port kan få mätningen också.

Det jag använder mig av när jag bygger styr enheter är Labjack utrustning om någon känner till deras u9 och u12 system.

Mvh
Lennie
 
Jag ser ingen nytta med att bygga ett styrsytem för det du har tänkt, bättre att använda grova rör mellan tankarna så det blir lågt flöde så inte skiktningen inte störs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.