Hej

Jag är intresserad av att köpa en villa i sundsvallsomådet men blir lite fundersam på uppvärmningen och om det kommer behöva göras något med den.
Huset är byggt 2003, platta på mark. 1 plan. Golvvärme i hela huset ink garage. 155m2+28m2 biyta. Uppvärmning idag helt ny FLVP. IVT 402 9kw. Ingen kamin eller annan värmekälla.
Planlösning enligt bild.
Enligt energideklaration kategori F.

Min fundering är 1: går det på något bra och till ett ekonomiskt försvarbart sätt lägga till en värmekälla. Ex kamin eller LLVP/LVVP
2: borde man göra det?

Tack på förhand för er hjälp!
 
  • Planritning av en villa med mått, rumsuppdelning, och garage inkluderat, utan inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Energideklaration med energiklass F för villa i Sundsvall, detaljer om uppvärmning och förbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har de som bor där för el-förbrukning totalt? Närmare 25000 kWh/år? Även om det är Norrland är det väldigt mycket med ett hus från 2003. Kompressorn i IVT 402 ger bara 1,6 kW men det var så man byggde 2003. Blir väldigt mycket el-tillskott. Skulle passa alldeles utmärkt att komplettera med en LLVP som då får värma en del av huset istället för IVT 490, dvs man stänger av golvvärmen i alla rum som istället nås av värmen från LLVP. Möjligt att spara flera tusen kWh el per år och återbetalningstiden blir kort för investeringen.

En placering av innerdelen ovanför entrédörren tror jag skulle bli bra.
 
J Josth skrev:
Vad har de som bor där för el-förbrukning totalt? Närmare 25000 kWh/år? Även om det är Norrland är det väldigt mycket med ett hus från 2003. Kompressorn i IVT 402 ger bara 1,6 kW men det var så man byggde 2003. Blir väldigt mycket el-tillskott. Skulle passa alldeles utmärkt att komplettera med en LLVP som då får värma en del av huset istället för IVT 490, dvs man stänger av golvvärmen i alla rum som istället nås av värmen från LLVP. Möjligt att spara flera tusen kWh el per år och återbetalningstiden blir kort för investeringen.

En placering av innerdelen ovanför entrédörren tror jag skulle bli bra.
Du var väldigt nära i förbrukning, i annonsen står det nästan 26000kwh!
Min tanke har varit något liknande.
 
Ok. Det borde vara fullt möjligt att komma ner till totalt runt 15000 kWh/år med bra värmepumpar i huset. Undrar om deras gamla frånluftsvärmepump var trasig och enbart gick på el-patronen under en tid innan de skaffade IVT Vent 402 och det är detta som syns i årsförbrukningen?
 
J Josth skrev:
Ok. Det borde vara fullt möjligt att komma ner till totalt runt 15000 kWh/år med bra värmepumpar i huset. Undrar om deras gamla frånluftsvärmepump var trasig och enbart gick på el-patronen under en tid innan de skaffade IVT Vent 402 och det är detta som syns i årsförbrukningen?
Tack för ditt svar! Jag ska se om det går att få reda på varför de bytte ut värmepumpen!
 
Gissningsvis satt det en NIBE Fighter 310P i huset innan IVT Vent 402 och kompressorn i 310P brukade haverera regelbundet ungefär vart 10 år eftersom det miljövändliga köldmediet R290 propan ställde till det för smörjningen av kompressorerna. Helt säkert har de då bara fortsatt att köra på enbart elpatronen under ett år eller två. Därav den höga förbrukningen i energideklarationen. 310P skulle annars ha sparat runt 8000 kWh el per år.

Syns också att det redan sitter en luftvärmepump ovanför entrédörren i huset. Ser ut att vara en gammal modell tycker jag. Kanske runt 20 år gammal och den också är trasig? Räkna med att det behövs en ny kraftig LLVP. Dagens LLVP har betydligt bättre prestanda när det blir rejält kallt ute.
 
En ytterligare förklaring till den ovanligt höga elförbrukningen kan vara om de hållit det inlglasade uterummet fullt uppvärmt under vintrarna? Ett uterum är alltid ett uterum med betydligt enklare isolering än resten av huset. Att då hålla full värme hela tiden på vintern drar oerhört med energi. I så fall bör man hålla det frostfritt ca +8 grader och bara tillfälligt värma upp det när det behövs på vintern som t.ex. vid jul/nyår.
 
J Josth skrev:
En ytterligare förklaring till den ovanligt höga elförbrukningen kan vara om de hållit det inlglasade uterummet fullt uppvärmt under vintrarna? Ett uterum är alltid ett uterum med betydligt enklare isolering än resten av huset. Att då hålla full värme hela tiden på vintern drar oerhört med energi. I så fall bör man hålla det frostfritt ca +8 grader och bara tillfälligt värma upp det när det behövs på vintern som t.ex. vid jul/nyår.
Tack för svaren. Efter visning så kan jag meddela att kompressorn mycket riktigt var sönder i den gamla FLVP. LLVP har endast använts vid sträng kyla eller som kyla på sommaren, inte kontinuerligt enligt mäklaren. Så i praktiken verkar huset haft vattenburen värme med direktverkande el. Då är förbrukningen nog inte orimlig!
Uterummet är alltid uppvärmt och saknar möjlighet att stänga in till huset. Värms upp av samma golvvärme som resten av huset.
 
En bergvärmepump och ftx så hamnar detta hus omkring 10 000 - 12 000 kWh/år inkl hh el, har gjort denna resa själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.