har ett eventuellt lösvirkesprojekt på g.
Huset kommer bli 16,80x8,5 (enplanshus) och ha 195+45+45 i väggarna, och 500 lösull på vinden. Plattan kommer vara isolerad med 300 cellplast och ha vattenburen golvvärme.

Det kommer också bli ett garage på 7,20 x9,60 till huset, kommer isolera med 200 under plattan och kommer ha vattenburen värme i.
Det blir 145x45 i stommen men kommer ha oisolerat tillsvidare. Tänkte dra kulvert imellan byggnaderna så ett pannrum i garaget är inte uteslutet.

Hur värmer man bäst upp detta? Fjärrvärme finns inte, tomten är för liten och fel marktyp för jordvärme och är inte sugen på att borra.
Var inne på en Nibe 470 men inser att den nog blir för klen... Är inne på pellets men det innebär en del jobb... alternativt luft vatten värmepump.
Är det någon som har något bra förslag? Kan eventuellt fundera på att sätta in en kamin i huset men antar att den inte kommer göra någon vidare nytta...
 
Kamin räcker inte för att hålla hela huset uppvärmt, dessutom tål de inte att drivas så hårt som krävs.
Var bor du? Lite skillnad om det är Ystad eller Nikkaluokta vi talar om...

Allt annat lika skulle jag nog rekommendera pellets, om du inte kan köra berg/jordvärme.
 
I Jönköpings trakten. Har inte tänkt att ha Kamin som primär värmekälla, möjligtvis som ett komplement.
 
Dåså (där bor ju jag med...) skulle jag definitivt säga pellets. Komplettera med solvärme för tappvarmvatten under varma årstiden.
 
Jag lägger en röst för luft-vatten värmepump och ftx system för ventilationen. Låg energiförbrukning och grym komfort

Frånluftsvärmepump går ju. Men ger högre förbrukning. Något som är bättre än en F470 finns det gott om.


Jag skulle aldrig komma på tanken att köra pellets. Varför krångla med bränsle i ett nybyggt hus?
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Ftx och luft vatten värmepump slutar ju på samma pris som bergvärme i stort sett?
 
Med bergvärme räknar jag att man samtidigt har FTX så det är dyrare pump i luft-vatten mot ett borrhål.

Billigast blir väl en F730 men då har man kallras från friskluftsintagen och något högre energiförbrukning
 
Så är det en dum idé med pellets om jag samtidigt tänker värma upp garaget i framtiden?
 
Jag anser att pellets är en dålig idé oavsett. Inte på grund av driftskostnad eller så utan för att det är drygt att hålla på med hanteringen.

Tänk på att du behöver ett pannrum och skorsten med pellets. Kör du bergvärme är det bara ett enkelt skåp i tvättstugan i huset.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag anser att pellets är en dålig idé oavsett. Inte på grund av driftskostnad eller så utan för att det är drygt att hålla på med hanteringen.

Tänk på att du behöver ett pannrum och skorsten med pellets. Kör du bergvärme är det bara ett enkelt skåp i tvättstugan i huset.
Som jag förstod det kan TS inte använda bergvärme? Men annars så är det ju absolut smidigast, inget snack om den saken.
 
Jag vill ju givetvis hålla investeringskostnaden nere och bergvärme känns dyrast.
Men om man sätter in bergvärme, räcker det för att hålla iallafall 15 grader i garaget i framtiden? Tänkte lägga kulvert imellan byggnaderna.
 
Absolut. Det är bara att välja en i rätt storlek. En energiberäkning måste du ändå göra för huset och då kan man även ta höjd för garaget när man väljer pump
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
När jag gör en energiberäkning på rockwools hemsida med ett hus med värde 0,18 watt mer kvadrat meter får jag rött på pellets eldning... hamnar på 151 kWh per kvadrat per år och jag behöver ha 90.
Kör jag ftx med verkningsgrad på 85 procent hamnar jag på 117 per år.
Däremot räcker det med en värmepump med Cop. 3,0 ( 300 procent) för att jag ska klara kraven?
Vad gör jag för tokigt eftersom jag inte får igenom pellets?
Tänkte egentligen köra pellets utan någon värmeåtervinning på utluften.
 
  • Skärmdump av energiberäkning med konstruktionsdata för ett hus på Rockwools hemsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av energiberäkning för uppvärmning av småhus med specifik energianvändning och krav enligt BBR.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skippa pellets! Vi hade detta i 1år, sen ut! Det skall sotas, hanteras mm, och inte speciellt billigt! Bergvärme kan väl nästan alla ha, men svårt att räkna hem med nytt hus och låg förbrukning, skulle satsa på Luft/vatten alla ggr..
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Luft vatten blir ju heller inte så billigt?
Dessutom minskar ju cop talet när det blir kallare ute?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.