Hej! Jag värmer mitt hus med Nibe frånluftsvärmepump samt har en effektiv Contura braskamin och nu när det är så kallt vedeldar jag mycket som värme.Min fråga jag brukar stänga värmepumpen när jag eldar,skadar detta pumpen med till och frånslag? Eller skall jag bara sänka värmen på pumpen (skruvar ner kurvan),dock är systemet trögt och det tar tid innan värmetillskottet går ner misstänker jag.
 
C carl fabian skrev:
Hej! Jag värmer mitt hus med Nibe frånluftsvärmepump samt har en effektiv Contura braskamin och nu när det är så kallt vedeldar jag mycket som värme.Min fråga jag brukar stänga värmepumpen när jag eldar,skadar detta pumpen med till och frånslag? Eller skall jag bara sänka värmen på pumpen (skruvar ner kurvan),dock är systemet trögt och det tar tid innan värmetillskottet går ner misstänker jag.
Jag har F750 och vedkamin och har löst det så här.

Pumpen går hela tiden.
Eftersom jag eldar morgon och kväll när det är kallt ute, har jag anpassat min värmekurva i FLVP (dragit ned). Den sammantagna effekten från kamin och FLVP skapar den värmekomfort jag vill ha.

Tycker inte du ska slå av pumpen, för den drar ju nytta av värmen från kaminen och pumpar in i golv eller element beroende på vad du har.
 
Tack för svar,provar detta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.