Hej!
Tar tacksamt emot lite rekommendationer till val av uppvärmningssystem samt ventilationssystem.


Först lite basfakta.

  • 2 Vux + 2 barn i familjen... lär gå åt lite vatten framöver då kidsen når tonåren.
  • 50-tals hus med trästomme och puts.
  • 2 Vån + källare + kallvind
  • ~166m2 boyta
  • ~80 uppvärmd källare + ej uppvärmt garage i anslutning till källarn
  • Dåligt isolerad varför 70mm iso har gjorts från insidan (för jävla dyrt att göra om putsen). Å ja, det fanns ingen ångspärr varför det satts in en närmast osb/gips samt till kallvinden. Å ja, vi skall ha ventilation så slipper vi den diskussionen ;-).
  • Nya fönster på G runt om.
  • De ventilationshål som finns kommer sättas igen (eller har).

Nuvarande värmesystem:

  • Vattenburet värme till radiatorer.
  • En kombipanna Ved/Olja och El. TMV Pannan Alpha. Se bild
  • Tidigare ägare hade troligen inte skött offeranod varför det då finns en varmvattenberedare vid sidan om (synd). Troligen enbart eldat med olja samt elpatron och väldigt begränsat med ved.
  • Ingen acc tank.

Förutsättningar:

  • Olja skall vi absolut inte ha varför den feta oljetanken skall bort. Pannrummet är stort och kan således hantera exempelvis en 5m3 pellets tank för bulk eller vedförråd.... Acc tank eller whatever finns ju också plats för.
  • Jag kan nog ordna ved hyfsat billigt fast då med tillhörande transport från Värmland till Götet.
  • Vi skall ha ventilation! FTX är ju det som det lutar mot om det inte finns ngt smartare rent kombinationsmässigt med uppvärmning och ventilation. Därav lite funderingar...
  • Eftersom det görs en rätt stor renovering kan vi med enkelhet förbereda för solvärme på taket för senare installation.

Så, what to do.

Några alternativ framstår ju främst baserat på följande:

  • Pannan lämpar sig inte till ved-eldning. Tydligen kass på det?!??
  • Tappvatten kan vi ju tydligen inte få från pannan i nuvarande form. Vad kan en lagning kosta?


Alternativen som jag ser det:


  1. Behålla panna -> Pellets samt installera FTX
    Dvs fixa tappvatten delen i pannan, bygga pellets behållare för bulk (5m3), ta bort oljebrännarn och byta till en pelletsbrännare, fixa acctank, fixa separat FTX system
  2. Ny Kombipanna med Pellets / Ved samt installera FTX
    En ny Kombipanna eftersom jag kan f tag på billig ved samt ha pellets med behållare för bulk (5m3), fixa acctank, fixa separat FTX system
  3. Byta till ny Pellets panna samt FTX
  4. Borra för bergvärme och fixa FTX
  5. Frånluft/Tillluft-vatten system
    Finns det? Dvs ett frånluft/vatten med tillhörande tillluftsdel? Dvs man slipper investera i en FTX
  6. Annat?

Är lite vilsen bland alla alternativen just nu...
Ser ju fördelar med pellets då det ju faktiskt är bra för skorstenen. Enbart ved är nog inget bra alternativ däremot. Sen med en separat acc-tank så kan man ju få in solvärme också fast det går ju med flera av alternativen.

Tack
/jörgen
 
  • IMG_8118.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fidde1973
  • Laddar…
Varför denna förtjusning i FTX-system ???

Har du en murstock med frånluftskanaler och eldar med ved eller pellets är en kombination av självdrag (vinter) och myggfönster (sommar) helt överlägsen både komfort- och ekonomimässigt....Den enda fläkten som ev behövs är den över köksspisen...(sommartid)...
 
Det har ju jag nu då...

Det får mig dock att fundera på hur det blir med risken av kondens... Vi sätter ju plast i väggarna för att få bort fukt ut i väggarna och då behöver vi ju få bort den fuktiga inomhusluften (speciellt vintertid). Du menar att det skulle räcka med att det är ett självdrag genom skorsten och friskluftsintag i väggar/ventiler.

Det jag har förstått rörande fukten är just att man bör sätta in en FTX för att få fart på ventilationen. Speciellt för badrum/tvättstuga.

Go Jul!
 
Tvätt,badrum,kök;=frånluftsfläkt...
Sovrum,allrum etc=friskluftsintag ........................(Eldande i panna/kamin) ...:)

Räcker långt!!!

Mvh
 
En får fundera lite ...
 
Har man en varm skorstensstock , dvs eldar med pellets, eller ved (och då helst också inte har ett isolerat insatsrör) så blir det väldigt bra drag i de "frånluftskanaler" man har i samma skorstensstock.

Inga rörlig delar, inga surrande fläktar, inga dyra installationer, inga filter att rengöra, inga problem med frysning av växlarpaket. Idealt sätt bygger man från början så att även kök & badrum har frånluftsdon kopplade till "murstocken".

Självdrag fungerar däremot dåligt sommartid, därför kompletterar man gärna med köksfläkt och en frånluftsfläkt i våtutrymmen...(Samt "myggfönster"/vädringsfönster i tex sovrum)
 
jwahlund skrev:
Det får mig dock att fundera på hur det blir med risken av kondens... Vi sätter ju plast i väggarna för att få bort fukt ut i väggarna och då behöver vi ju få bort den fuktiga inomhusluften (speciellt vintertid).
Vintertid har inomhusluften normalt sett extremt låg relativ luftfuktighet, 40% är vanligt. Det är därför bara bra att hålla luftcirkulationen på ett minimum vintertid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.